Nyheter
"Idolsajten går under skinnet på idolerna"
Publicerad: 2 september 2008, 05:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
På onsdag sänds säsongens första Idol i TV4. Men på webben har Idol redan tjuvstartat. I år innehåller Idolsajten mer webb-tv, Katrin Schulmans blogg och ett biktrum för nervösa deltagare.
Förra året hade TV4s Idolsajt, TV4.se/idol, mellan 300.000 och 400.000 besökare per vecka. Målet är att slå det i år. En av nyheterna är webbkameror som följer vad som händer under genrepen och fredagsfinalerna. Idolerna filmas på scenen, i sminket och i green room och det finns ett biktrum där de kan prata av sig.
- Genom webbkamerorna kommer vi ännu mer in under skinnet på idolerna och vi får ta del av vad som händer under livet som idol, säger Tommy Jarnemark, biträdande chef på TV4 Nya medier. Han fortsätter:
- Idol är inte längre bara ett tv-program, det är ett helt koncept som omfattar flera olika plattformar. Vi anpassar innehållet efter varje plattforms villkor och webbkameror är ett bra sätt att utnyttja webbens styrkor.
Den nya Idoljuryn och tävlingsdeltagarna bloggar på sajten under säsongen. Dessutom ska Katrin Schulman, som leder eftersnacksprogrammet i TV400 tillsammans med Peter Jihde, blogga på Idolsajten i samband med fredagsfinalerna.
Nytt för i år är också att programmen finns tillgängliga i sin helhet på Idolsajten efter sändning, gratis med reklam. Som tidigare läggs de också ut på TV4 Anytime, utan reklam men mot betalning.
- Vi breddar tillgängligheten och skapar samtidigt mer kontaktyta och ökad räckvidd för annonsörerna. Det är första gången vi testar det här, och vi tar inget extra betalt från annonsörerna, säger Tommy Jarnemark.