Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IDG startar biotekniktidning

Publicerad: 12 November 2001, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Bioteknik är en framtidsbransch. Det säger Pat McGovern, grundare av den världsomspännande IDG-koncernen, på pr-besök i Sverige. I mars startar han ett bioteknikmagasin i USA och till sommaren kan IDG Sverige följa efter.


- Jag hoppas att Sverige blir det land i Europa som följer efter, säger Pat

McGovern, IDGs grundare och styrelseordförande.

Magasinet kommer i mars nästa år, ska heta Bio It World och fokuserar på

målgruppen inom medicinsk forskning. Magasinet ska också få en sajt och ett

nyhetsbrev och just nu ser sig Pat McGovern om i världen för att leta fler

lämpliga områden att lansera tidningen i. Kina och Hong Kong är klara.

- Sverige har en stark vetenskaplig tradition och är ett intressant område att

lansera biotekniktidningen i. Vi ska se hur den amerikanska lanseringen går,

men den finns med bland fyra, fem koncept som Bengt (Marnfeldt, vd IDG Sverige)

tittar på. Går allt bra hoppas jag att den kan vara igång till sommaren.

I Sverige har det annars varit konsolideringarnas år, inte minst på svenska IDG

har ett flertal titlar slagits ihop. Svenska Industry Standard har dock hängt

sig kvar - om än med begränsad frekvens. Amerikanska Industry Standard,

däremot, rasade samman för ett par månader sedan. Tidningen drog på sig alltför

stora kostnader.

- De sa att de inte kunde rekrytera och behålla folk om de inte kunde få

optioner. Det var ett ovanligt sätt för oss att jobba, säger Pat McGovern.

När investerare så småningom blandades in krävde dessa dessutom att IDG skulle

ha en minoritetspost i styrelsen. Pat McGovern gick med på investerarnas krav

men manade till försiktighet.

- "Det här är ingen cykel. Den nya ekonomin kommer aldrig tappa farten", sa de.

Om de hade följt våra råd och exempelvis byggt upp fasta kostnader och 100

anställda hellre än 400 hade tidningen fortfarande funnits kvar.

Pat McGovern blev något besviken, men inte förvånad när Industry Standard gick

omkull.

- Jag tycker om att se projekt bli lyckade och de flesta lyckas. Vi hade 320

tidningar och har fortfarande 300 kvar.

Svensk IDG ligger fortfarande på fem-i-topp i koncernens lönsamhetsliga.

Svenska IDG kommer fyra efter USA, Japan och Tyskland. Men räknat på intäkt per

capita ligger svenska IDG först.

- Jag är stolt över svenska IDG som är extremt duktiga på att söka upp

kärnmålgrupper. Det är när du fokuserar på kärnmålgruppen som du får igen dina

investeringar.

Denna förmåga, att hitta kärnmålgrupper, kommer att belöna svenska IDG även

framåt, enligt Pat McGovern. Den starkaste annonseringstrenden just nu i USA,

som också kommer till Sverige, är nämligen att söka sin primärmålgrupp istället

för att bygga varumärke brett.

- Annonsörerna vill fokusera på kärnköparna och annonseringen skiftar från

massmedier till specialmedier. Även om annonseringen går ner 5 procent nästa år

kommer den gå upp 50 procent i special- och affärsmedier.

Pat McGovern delar under intervjun med Dagens Media också med sig svaret på en

av magasinsförlagens klurigaste frågor i dagsläget, den om lönsamhet på

sajterna. För att få folk att betala för innehållet på sajterna är det bara att

hota att lägga ner (!), säger Pat McGovern.

- För två år sedan vande sig folk att allt var gratis på internet. Då trodde

sajtägarna att annonser skulle generera pengar. De senaste sex månaderna har

folk sett att sajter faktiskt försvinner. Det gör att om de hittar en sajt de

gillar är de beredda att betala.

Pat McGovern tror dock inte på metoden att folk får betala per klick eller läst

artikel.

- Det bästa är att försöka sälja sajten som ett medlemskap. De flesta föredrar

att ha en fast kostnad en gång per år, exempelvis via telefonräkningen, snarare

än att summan varierar, säger han.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.