Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IDG och E&T startar gemensamt bolag

Publicerad: 13 Juni 2002, 10:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

IDG och Ekonomi & Teknik förlag, E&T, slår samman Biotech Sweden och BiotechVärlden i ett gemensamt aktiebolag. Tidningen ska produceras av och ha sin annonsförsäljning hos IDG.


Ägarsoppan runt biotekniktidningarna rörs alltså till ytterligare. IDG och E&T äger tillsammans 29 procent av Mentor Online som lanserade en egen tidning om bioteknik samtidigt som de två förlagen lanserade sina i april i år. Resultatet blev tre olika titlar om den än så länge tämligen begränsade marknaden bioteknik.

Nu slår istället IDG och E&T samman sina påsar i ett nytt bolag där IDGs vd Bengt Marnfeldt blir vd.

- E&T och vi har diskuterat det här en längre tid. En gemensam satsning blir bättre än om var och en på sitt håll gör en tidning om bioteknik. Mentor Online har inte varit med i den här diskussionen, säger Sven-Erik Remmare, affärsutvecklare på IDG.

Den sammanslagna tidningen ska heta Biotech Sweden. Chefredaktör Fredrik Bernsel och hela personalstyrkan kommer från IDG.

På BiotechVärlden tvingas två personer sluta, chefredaktören Sarah Östberg och reportern Caroline Kiepels. Övriga skribenter och säljare kommer att fortsätta jobba med andra projekt inom förlaget.

E&T äger 30 procent av det nya bolaget och blir inte stort mer än en ägare.

- Men vi får synergier genom att E&T är duktiga på ekonomisidan, det ska vi utnyttja. Vi ska ha en aktiv styrelse som ser till att ta vara på det bästa ur respektive ägarebolag, säger Sven-Erik Remmare.

* Hur känns det att starta ett företag tillsammans med en konkurrent?

- Konkurrent och konkurrent ... Visst har vi varit och är fortfarande konkurrenter, men det är roligt att jobba ihop med dem.

* Ert syfte måste ha varit att få bort konkurrenten Biotech Världen från marknaden. Varför inte bara köpa den eller helt enkelt konkurrera ut den?

- Ja, det kan man ju fundera på ...

BiotechVärldens inriktning har hittills varit affärerna i branschen medan Biotech Sweden ägnade sig åt forskningen. Nygamla Biotech Sweden ska få mer affärsmaterial i sig.

Tidningarnas distributionsregister ska samköras för att undvika dubbelutskick. Biotech Sweden har idag en upplaga på 20.000. Hur stor den blir efter sammanslagningen är inte klart. Sven-Erik Remmare kan inte heller säga om annonspriserna påverkas.

Utgivningen följer Biotech Swedens frekvens om månadsutgivning fram till årsskiftet. Vad som händer sedan är inte klart. Nästa nummer kommer 27 augusti.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.