Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IDG i kampanj mot reklamskatten

Publicerad: 19 December 2001, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

IDGs vd Bengt Marnfeldt har tröttnat på reklamskatten. I en annonskampanj i sina egna tidningar ifrågasätter han rättvisan i att dagstidningar betalar 4 procents reklamskatt medan fackpress betalar 11 procent. Annonskampanjen tänker han driva "tills Riksdagen fattar beslut i frågan".


- Jag är egentligen pessimistisk till att de någonsin tar bort reklamskatten. Men vissa tidningar ska inte komma undan med 4 procent. Om alla betalar samma reklamskatt är det i alla fall konkurrens på lika villkor, säger Bengt Marnfeldt.

IDG har utformat två olika annonser. I den ena efterlyser förlaget de 100 miljoner kronor det hittills betalat i reklamskatt. Den andra annonsen är utformad som en direkt fråga till Bosse Ringholm: "Var finns logiken". Idag publiceras den första annonsen i Computer Sweden.

- Vi går framför allt i våra egna tidningar, det är ju gott om annonsplats just nu. Vi når minst 900.000 människor genom dem och får bara där bra genomlag. Vi hoppas också kunna byta annonser med andra tidningar.

Annonserna har också skickats till samtliga riksdagsledamöter. Lars Strandberg, vd för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, välkomnar alla initiativ som driver frågan framåt.

- Om man ska gå efter de motioner som lämnats in till Riksdagen finns det en majoritet att ta bort reklamskatten 2003. Och debatten om huruvida vi ska ha reklamskatt eller inte ska vi inte driva - den har vi redan vunnit. Men det är bra att på olika sätt hålla tryck i frågan, det är viktigt, säger han.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.