Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IDG: "Härligt med en tydlig konkurrent"

Publicerad: 27 April 2000, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Gurus viktigaste konkurrent Den nya ekonomin kommer den andra maj. Magnus Nygren, mannen bakom både Guru och Den nya ekonomin samt chefredaktör på den senare, oroas inte av att Bonniers nu startar Guru.


- Det är härligt att det kommer en tydlig konkurrent. Den låter exakt som vår

tidning, men när det kommer till kritan så är det genomförandet som avgör

vilken som blir bäst, säger han.

Konceptet för Guru är att karriär, kreativitet och personlig professionell

utveckling blandas med affärer i den nya ekonomin. Tidningen Den nya ekonomin

har samma koncept, båda tidningarna har ju sitt ursprung i Magnus Nygren.

Dessutom vinklas gratistidningen Kapital lite åt samma håll.

- Men jag tycker inte att Kapital går hela vägen. De ligger fortfarande närmare

Veckans Affärer än oss, även om de har en sektion i slutet av tidningen som går

åt vårt håll, säger Magnus Nygren.

Konkurrensen om annonsörerna har i ett slag tredubblats och enligt källor till

Dagens Media har annonsförsäljningen för Den nya ekonomin har gått ganska

trögt. Enligt Magnus Nygren stämmer inte det.

- Annonsmarknaden är superhet. Vi har slagit budget med 25 procent till första

numret och i princip sålt färdigt till det andra numret, säger han.

En helsida i Den nya ekonomin kostar 38.000 kronor. En helsida i Guru kostar

29.000 kronor och det första numret kommer den 26 september. Upplagan för Den

nya ekonomin är 35.000 ex och Guru ska komma ut i 20.000 exemplar.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.