Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Icas helikopterannons motsvarar halvsida i DN

Publicerad: 5 maj 2009, 04:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Förra veckan slog Ica reklamrekord med Sveriges största helikopter-vepa någonsin. Enligt en reklamundersökning från Hanne K Larssen såg 10 procent av stockholmarna jätteannonsen.


Ica stärkte nyligen upp sin prissänkningskampanj med klasssisk flygreklam över landets storstäder, signerad Look Media. Från torsdag till söndag kunde stockholmarna sikta en gigantisk Ica-kasse med budskapet "Jag har varit och storhandlat." i 2,5 timmar varje dag. Vepan var 2000 kvadratmeter stor, vilket var Sverige-rekord, enligt Icas marknadschef Magnus Wikner.

- Huruvida det här var en lyckad kampanj beror på vad Ica har betalat för räckvidden. Kampanjens räckvidd på 10 procent av Stockholmarna motsvarar ungefär en halvsida i DN, som brukar nå 25 procent av läsarna, säger Hanne K Larssen, vd på undersökningsföretaget med samma namn.

Bolaget Hanne K Larssen gjorde 339 intervjuer i lördags med Stockholmare som var på plats under kampanjen. 10 procent av dem såg reklamen. En tredjedel av dem, eller 3 procent av stockholmarna, hade uppfattat att Ica var avsändare. 9 procent av alla stockholmare, eller 90 procent av de som sett reklamen, var positiva till den. "Det är ett bra sätt att sticka ut på. Det är inte ofta man ser sådan reklam. Det är lite charmigt och gammeldags på något vis", var en av kommentarerna i undersökningen.

Enligt uppgifter till Hanne K Larssen kostar helikoptern cirka 30 000 kronor i timmen. En halvsida i DN kostar i runda tal omkring 100 000 kronor med rabatter, säger hon.

- Om Ica har lagt 200 000 kronor totalt och nått 100 000 stockholmare så skulle det vara en okej kontaktkostnad. En fördel med helikopterreklamen är att betydligt fler har reagerat positivt på den än på en genomsnittlig printkampanj.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.