Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Icabankens nya manér ska lysa upp novembermörkret

Publicerad: 25 November 2008, 09:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Med matmetaforer och färgglada annonser i tunnelbanan vill Icabanken nå ut till trötta pendlare. "Vi är ganska ensamma bland bankannonsörer just nu", säger marknadschefen Bo Lagergren.


Urklipp ur Icabankens kampanj. Syftet Icabankens pågående annonskampanj, som pågår just nu, är att visa att banken, trots att den är liten, har ett fullt sortiment av banktjänster. Budskapen i annonserna har kopplingar till mat, vissa mer långsökta än andra. Begrepp som "smaka på ordet" och "sitta och löka" ska visa tillhörigheten till Ica.

- Kopplingen till Ica ger en trygghet, och är en identitet som skiljer sig från andra banker på ett sätt som passar i den rådande situationen, säger Bo Lagergren.

Kampanjen är gjord av King och den här veckan och nästa i tunnelbanan, på stortavlor i Stockholm, göteborg och Malmö och i Metro, Aftonbladet och Borås tidning. Annonserna är färgglada i ljusa färger för att väcka uppmärksamhet och lysa upp i novembermörkret. Den primära målgruppen är 25-45-åringar.

- Vi testar ett nytt manér för att se om vi får uppmärksamhet i mörkret i tunnelbanan, där många i målgruppen befinner sig på väg från eller till jobbet.

Senare i december med en radiokampanj med samma budskap.

- Vi har märkt att färre av konkurrenterna syns för tillfället. Det är bra att vara ensam annonsör i det här läget, när många ser över sin finansiella situation.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.