Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ica testkör personligt anpassade erbjudanden

Publicerad: 13 Maj 2008, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Ica testar personliga rabatterbjudanden i månadsutskicken till trogna kunder i Östergötland. Om testet faller väl ut väntar en nationell lansering för Icas stamkunder.


Ingrid Jonasson Blank, vice vd för Ica. Digital relationsmarknadsföring, eller crm, är ett fokusområde för Ica. I år får crm en större del av Icas marknadsföringskaka än tidigare.

- Det här är något som vi har velat göra ända sedan vi introducerade kundkort. Syftet är att göra kunderna mer nöjda genom erbjudanden som är anpassade efter den situation som de lever i. Det här är ett önskemål som alltid kommer upp i våra kundundersökningar, säger Ingrid Jonasson Blank, vice vd för Ica.

Crm-testet görs på 75.000 hushåll i Östergötland, som har Ica-kort och handlar för minst 1.000 kronor per månad. I månadsutskicken som kommer tillsammans med Buffé ersätts de generella erbjudandena med tio personliga rabatterbjudanden, anpassade efter kundens tidigare inköp.

- Vi hoppas givetvis på en högre inlösen av rabattkupongerna som vi skickar ut, men vi ska också följa upp med kvalitativa undersökningar. Det handlar inte bara om att anpassa erbjudandena utan också att göra det med bra frekvens och relevans. Det är inte så kul att få samma kupong på vaniljyoghurt varje månad, säger Ingrid Jonasson Blank.

Finns det en risk att integriteten hotas av tjänsten och att det är negativt för Ica?

- Det är klart att integritetsfrågan är väldigt viktig, men vi har gjort bedömningen att kunderna är vana och trygga i Icas hantering av kortinformationen. Det är också lätt att säga nej till erbjudandena på till exempel nätet.

Om testet faller väl ut väntar en nationell lansering för Icas stamkunder, men Ingrid Jonasson Blank kan inte säga när det skulle kunna vara aktuellt. Ica tittar också på en förlängning av tjänsten på nätet och i mobilen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.