Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ica överger Metro i Stockholm

Publicerad: 11 Augusti 1999, 05:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Icas 40-grupp har valt att lägga hela sin veckovisa annonsering i Stockholm i gratistidningen Avisen. Tidigare låg den i Svenska Dagbladet och Metro.


Det var flera anledningar som gjorde att 40-gruppen valde att gå i Avisen

istället för att fortsätta med Svenska Dagbladet och Metro.

- Dels fick vi ett bra pris eftersom vi har bokat in hela hösten, men jag vet

inte hur mycket vi betalar och jag kan nog inte säga det heller. Problemet med

Metro är att de höjer priset var tredje månad. Vi har dessutom kunder som åker

bil och dem når vi inte genom Metro, säger Suzanne Elms, coach på Ica

Plusgruppen.

40-gruppen går i hela Avisens upplaga med 840 000 exemplar och hoppas att få

lika många kontakter.

- Avisen har inget högt läsvärde men däremot högt bläddringsvärde. Vår annons

är färgglad och syns bra bara man öppnar tidningen, säger Suzane Elms.

En annan fördel som hon nämner med Avisen är att den kommer till alla, även de

som har "Nej tack till reklam"-skylt på dörren. Affären med Avisen gäller året

ut.

40-gruppen, som består av ett 45-tal butiker i Storstockholm, har tidigare gått

med veckovis annonsering i olika konstellationer av dagstidningar, men i början

av april i år lade Ica om marknadsföringen

Ica införde nya indelningar av sina butiker och 40-gruppen ingår numera i

gruppen med Ica Plus-butiker. I början av april drogs flygbladet Ica-handlaren

in, istället delar de dryga 80 butikerna i Ica Plusgruppen ut flygblad i

Storstockholm.

- Det fungerade inte bra för alla butiker i 40-gruppen eftersom Ica

Plusbutikerna bara har råd att dela ut flygblad i sina närområden, säger

Suzanne Elms, coach på Ica Plus Stockholm.

Konsekvensen blev att folk i områden där det inte finns någon Ica Plusbutik

inte fick några flygblad, trots att de kanske handlar på Ica vid en tunnelbana

eller på väg till jobbet.

Alltså beslutade 40-gruppen att från och förra veckan återgå till veckovis

annonsering som komplement till flygbladen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.