Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ICA om ketchup-bråket

Publicerad: 28 Augusti 2008, 08:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

ICA och Procordia kan inte komma överens om priset på ketchup. För att sätta press på Procordia bojkottar Ica en rad produkter från det klassiska varumärket Felix. "Det händer inte ofta att vi tar till det medlet", säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.


Ica har sedan i måndags haft köpstopp på ett tiotal tomatprodukter från Felix. Bland annat gäller det flera varianter av Felix ketchup. Åtgärden ska sätta press på Procordia, som äger varumärket Felix.

Staffan Ekengren. - Vi är inte överens om priset och då har vi valt att, som ett led i förhandlingarna, införa köpstopp på ett tiotal produkter. Det händer inte ofta att vi tar till det medlet, säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.

Ett flertal medier, däribland Expressen, har uppmärksammat ketchupkonflikten. Expressen skriver att ketchupbrist hotar i hela landet efter Icas bojkott.

Staffan Ekengren vill inte uttala sig om vad det betyder för Icas varumärke att de bojkottar den populära ketchupen.

- För det första är det ingen bojkott, utan ett köpstopp. Hur medierna beskriver detta får stå för dem. Detta är en del i att på lång sikt få så bra priser som möjligt vilket också gynnar konsumenterna, säger han och fortsätter:

- Jag vill inte alls spekulera i vad konflikten kan betyda ur ett varumärkes- eller pr- perspektiv. Vi vill lösa detta med Procordia, och under tiden finns det ketchup att köpa på Ica, både från Felix och från andra märken.

Han tror dock att förståelsen för Icas agerande underlättas av den senaste tidens rapportering om stigande matpriser världen över.

Enligt Staffan Ekengren är ingen ketchupbrist i sikte. De stora förpackningarna av Felix ketchup att tillgå på Ica även under konflikten.

Dagens Media har sökt Procordias informationschef Helena Giertz.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.