Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ica misstänks för plagiat

Publicerad: 20 Januari 2009, 14:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Ica sjösatte sitt koncept "I love eco" med en jättekampanj i mars 2008. Men loggan är snarlik en amerikansk sajts dito.


I dag, tisdag, skickade Ica ut ett pressmeddelande där man berättade att försäljningen av ekologiska varor ökade med 50 procent under 2008 jämfört med 2007. En stor del av den ökningen stod "I love eco"-sortimentet för.

För lika? "I love eco" omfattar produkter inom frukt, grönt, gryner, olivoljor, fisk, och frysta grönsaker, som är Krav-märkta eller märkta med EU-ekologiskt.

Men bloggen och webbshopen Iloveeco.com lanserade i USA redan i februari 2007. Och den loggan är i princip identisk med Icas "I love eco"-logga. Nu har bland andra reklambloggaren Nina Åkestam uppmärksammat likheten.

Varumärkesbyrån Identity Works ligger bakom logotypen till "I love eco". Enligt byråns kreativa chef Karin Af Malmborg uppmärksammade Ica Identity Works på likheten av loggorna efter att arbetet inletts. Varken byrån eller kunden ansåg dock att det fanns anledning att förändra arbetet, säger hon.

- Jag blev inte så oroad eftersom "I love..:" är en välkänd symbol som funnits länge, och som ingen äger. Min dotter har en t-shirt som det står "I love 08" på, och man ser det lite överallt. Det som är unikt är att ett stort dagligvaruföretag som Ica tar in det och gör ett koncept av det, säger Karin Af Malmborg.

- Sajten är baserad i ett annat land och handlar om kläder. Hade det varit ett mer unikt koncept hade det stuckit lite mer i ögonen. Vi är noga med att inte plagiera, fortsätter hon.

Icas marknadschef Magnus Wikner:

- Man kan konstatera att de är väldigt lika. Men hela manéret är ju välkänt, mest känd är väl "I love NY". Vi blev uppmärksammade på det här efter lanseringen.

Hade det spelat någon roll om ni hade vetat före?

- När vi tittade runt efter liknande loggor så riktade vi in oss på Europa. Det är en högst hypotetisk fråga och ett, som sagt, ett välkänt manér.

Lanseringskampanjen, som bland annat genomfördes med Icas reklamsåpa och en kampanjsajt, togs fram av reklambyrån King. Icas mediebyrå är Initiave Universal.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.