Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ica klättrar i anseende

Publicerad: 8 April 2009, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:28

Återhämtningen efter köttfärsskandalen har gått snabbt. Ica toppar i år listan över bolagen som förbättrat sitt anseende mest. "Det är den värsta kris som har drabbat Ica", säger Tony Aperia, grundare av Nordic Brand Academy.


När SVT:s "Uppdrag granskning" i december 2007 avslöjade att gammal köttfärs sålts i en rad Ica-butiker utlöste det en våg av kritik. Upprörda kunder hotade att bojkotta Ica.

Matjätten rasade i anseende i Nordic Brand Academys mätning, och ett intensivt arbete för att återställa förtroendet inleddes.

- Vi har följt Ica månad för månad, och sett att arbetet gett resultat, säger Tony Aperia.I årets mätning har får matjätten resultatet 74,7, en förbättring med 10 punkter, och tar sig därmed in på sjunde platsen i listan över landets mest väl ansedda företag.

I topp på listan, som bygger på en kartläggning av 50 företag, har Ikea parkerat sig, tätt följt av Google och Apoteket.

- Ikea är alltid solklar etta, men att Google lyckats så väl, det är förvånande, säger Tony Aperia, och fortsätter:

- Det gäller inte bara Sverige. Trots att det finns andra aktörer, som Apple och Microsoft som funnits i 30-40 år så har Google seglat upp i en global topposition. Normalt sett är det inhemska företag som placerar sig i topp, men Google tycks alla älska.

Bland de företag som har det besvärligast finns många inom finanssektorn.

- Listan över de som rasat mest är ju lite elak, men det är klart att det inte ser så kul ut för till exempel Swedbank och Carnegie, säger Tony Aperia.

Samtidigt har SBAB, Länsförsäkringar och Handelsbanken klarat sig betydligt bättre.

- Just anseende kommer att bli en mycket viktig faktor inom den finansiella sektorn framöver. Man talar om "reputation risk" som ett av de allra allvarligaste hoten. Krisen vi går igenom sätter det begreppet på kartan, säger Tony Aperia.

- Många aktörer har gjort bort sig, och inte haft koll på de här frågorna.

Hur bör företagen agera för att minimera risken?

- De måste identifiera riskerna i sitt eget företag. Och fundera över hur det potentiella hotet kan påverka resten av verksamheten, och bygga en plan. Det är många som har ertappats med byxorna nere, och sen inte vetat hur de ska hantera situationen.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.