Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ica gör kampanj med Childhood Foundation

Publicerad: 13 November 2008, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Sex okända reklamfilmare tävlar om chansen att få göra Childhood Foundations tv-kampanj som ska sändas på rikskanalerna nästa år. Ica står för fiolerna.


Ica gör varje år en kampanj tillsammans med någon av de välgörenhetsorganisationer de samarbetar med inom ramen för sitt CSR-arbete. I år har turen kommit till Childhood Foundation. Ica skänker bort en viss procent av försäljningen av sina EMV till organisationen.

- Målet är att samla in 5 miljoner kronor. Utöver vad vi samlar in genom vår försäljning av EMV går vi också ut med vanliga inbetalningskort via vår tidning Buffé, säger Paula Frösell, kampanjprojektledare på Ica.

Utöver det tar Ica också fram en jul-cd med Peter Jöback som ska säljas exklusivt i Icas butiker. Cdn kostar 69 kronor för kunder som har Ica-kort och 149 kronor för övriga. Tio kronor av försäljningen går till Childhood Foundation.

Ica ska göra reklam för samarbetet i sina egna kanaler, det vill säga i butik, på Ica.se, Buffé samt i tv. Kampanjen pågår veckorna 48-50.

En annan del i kampanjen är en reklamfilm för Childhood Foundation som ska gå upp i början av nästa år. Genom ett samarbete med Mookie, ett nätverk för filmmakare, har Ica fått in 50 manusförslag på hur organisationen Childhood Foundation kan kommuniceras. En jury bestående av anställda på Ica, Childhood Foundation och Mookie har valt ut de sex bästa manusen som nu har filmats för pengar som Ica har bidragit med. På måndag nästa vecka läggs filmerna upp på Ica.se där besökarna kan rösta på det bidrag de gillar bäst.

- Filmerna kan också skickas vidare och det här är faktiskt första gången som Ica gör viral reklam, säger Paula Frösell.

Den film som sedan får flest röster blir den som visas i tv.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.