Nyheter
Ica börjar med skolsponsring
Publicerad: 29 september 2008, 11:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Factlab, statistikverktyget för skolan, har fått en ny storsponsor, nämligen Ica. Ica blir därmed medlem i en liten exklusiv skara varumärken som genom ett avtal med Skolverket får synas i skolmiljön.
HW
Henrik Widell
Factlabs teknik skapar enhetliga värden av statistik och gör det därför möjligt att jämföra data från en mängd olika databaser.
- Enkelt uttryckt så blir det möjligt att jämföra äpplen och päron genom att göra päronen till äpplen, säger Factlabs talesperson Mats Lönne.
Tidigare var Factlab en betaltjänst men genom avtalet med Skolverket öppnades tjänsten upp för allmänheten. Utöver skolan riktar sig Factlab.se också till beslutsfattare, bloggare och planners. Finansieringen kommer från branschexklusiva sponsorer där DN är huvudsponsor. Övriga sponsorer är Eniro, Swedbank, Qliktech, Hewlett Packard, Tele2 och senast Ica.
- Vi söker fortfarande sponsorer inom energisektorn, hälsosam mat och sport och motion. Vi vill gärna sända bra signaler och tar därför inte in sponsorer inom bland annat spel, tobak, billiga sms-lån.
Mats Lönne vill inte berätta vad en sponsorplats kostar men säger att det är en unik kanal eftersom man tillåts att kommunicera direkt med skolungdomarna. Sponsorerna presenteras i högerlisten, förutom huvudsponsorn DN som syns intill produktnamnet Factlab.
- Våra sponsorer investerar i Factlab för att de vill göra en insats för skolan och de får goodwill-värdet tillbaka.
Factlab utbildar för tillfället 55.000 lärare i hur verktyget fungerar och inom kort ska 1,5 miljoner elever använda det i sin utbildning.
Factlab.se hittar du här.