IBM har tagit fram en doft-algoritm

IBM:s nya algoritm kan ta fram skräddarsydda dofter åt specifika marknadssegment. Nu siktar man mot parfym-montrarna.

Skapandet av parfymer framställs ofta som en mytomspunnen konst och parfymörer spenderar som regel åtskilliga år på att lära sig hantverket. 

Samtidigt är dofter idag viktiga inkomstkällor för lyxvarumärken såsom Gucci, Louis Vuitton och Chanel, vars andra produkter av kostnadsskäl ofta inte är tillgängliga för den genomsnittlige konsumenten.

Kanske kommer den redan blomstrande parfymindustrin nu få sig en ytterligare skjuts - eller en helt ny vändning - tack vare artificiell intelligens. 

Symrise, ett globalt doftbolag med säte i Tyskland och kunder som Estée Lauder, Avon, Coty och Donna Karan, vände sig nyligen till techgiganten IBM och bad dem studera hur maskininlärning kan användas i dofternas värld. Det skriver Vox

IBM har nu tagit fram en algoritm som studerar befintliga doftformulas och därefter jämför ingredienserna med annan data, såsom geografi och ålder. 

Den nya algoritmen, som IBM döpt till Philyra, kan på så vis skräddarsy nya parfymer som kan riktas mot mycket specifika marknadssegment. 

Achin Duab, chef på Symrise, säger till Vox att bolaget redan har sålt två AI-utvecklade parfymer till O Boticário, som är Brasiliens näst största skönhetskedja. 

De två dofterna kommer börja säljas i O Boticários 4000 butiker under nästa år. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-29 08.32Uppdaterad 2018-10-29 08.46