Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

IBM gör comeback i tv

Publicerad: 12 Mars 2001, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

IBM gör återigen tvreklam. Senast företaget syntes i rutan var 1998. Sedan dess har marknadsföringen i huvudsak varit koncentrerad kring event och print.


De senaste åren har IBMs olika affärsområden dessutom arbetat med egna budskap

till kunderna.

- Men i år vill hela koncernen endast skicka ut ett budskap till marknaden,

säger IBMs svenska marknadschef Lena Stark.

Budskapet är att IBM kan leverera hela infrastrukturen för e-handel. Dessutom

säger Lena Stark att företaget vill visa att det äger många patent och dessutom

härbärgerar flera nobelpristagare.

- Vi vill visa att IBM har en stor bredd.

Av den totala mediebudgeten för kampanjen under året går ungefär 60 procent

till tvreklam, 30 procent till print och 10 procent till internet.

Kampanjen kommer att vara koncentrerad till fyra tvperioder. Den första börjar

nu. Under dessa perioder kommer det framför allt att rulla tvreklam.

- Och i glappen fyller vi på med print, säger Lena Stark.

I en av reklamfilmerna får tittaren se en kille som går omkring och plockar på

sig varor i fickorna. Över allt syns misstänksamma blickar riktas mot killen.

Sedan går killen ut genom kassan och förbi något som er ut som stöldlarm. En

vaktliknande person ropar efter killen, vilket ska få tittaren att tro att han

har snattat. Men vakten är bara en expedit som vill uppmärksamma honom på att

han har glömt kvittot.

IBM samarbetar med reklambyrån Ogilvy och mediebyrån Mindshare.

Kampanjen går också i Finland och Danmark.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.