Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"I lågkonjunktur går vi på bio och köper läppglans"

Publicerad: 21 Februari 2009, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Om några veckor tillträder mediebyråstrategen Anna Bodin som marknadschef på SF Media. Och hon har många idéer på hur bioreklamen kan ta en större bit av mediekakan. I Dagensmedia.ses helgintervju spånar Anna Bodin fritt.


Anna Bodin har varit konsult på mediebyrån PHD de senaste sju åren, senast för chef för New business. Innan dess har hon bland annat jobbat på TV4 och Carat och varit vd för Media Audits.

- Som strateg på en mediebyrå undersöker man vad konsumenterna vill ha och hur marknaden fungerar. Min roll på SF Media blir att stötta försäljningsavdelningen, inte minst i relationen med mediebyråer. Jag ska förklara hur bioreklam är bättre än andra medier och paketera det för annonsörerna utan tråkiga tabeller och undersökningar.

Hur ska du öka bioreklamens marknadsandel?- Affärerna kan utvecklas mycket på biograferna. Jag har ju inte börjat än, och jag vet inte vad som är lagligt eller fysiskt möjligt, men om jag får fantisera fritt har jag massor av idéer. Bio kan vara ett utomhusmedium, och man kan använda nätet där folk bokar sina biljetter bättre. Det kan vara ett mer utåtriktat medium med filmrecensioner och tillhörande reklam på iGoogle och liknande sajter.

Vilka branscher saknar du i biosalongen?- Mode borde finnas där i större utsträckning. H&M har gjort långa filmer för bio, men jag har inte sett så många modeföretag som jag skulle vilja. Även teknikföretag som Microsoft och Sony Ericsson. Alla som vill förmedla en "nära verkligheten"-känsla.

Hon tror också på reklam för hälsokost och receptfria läkemedel. Och reklam som vänder sig till filmälskare.

- Bio är inte konkurrent till tv-serier och filmkanaler. Om man gillar att gå på bio gillar man troligen att se film på tv och dvd också.

Anna Bodin vill hitta annonsörer som höjer upplevelsen av biobesöket. På samma sätt tänkte hon på TV4 i början av 90-talet när kanalen var ny.

- Ju bättre mottagarna tycker om reklamen, desto bättre är det för mediet. På TV4 kämpade vi som galningar för att få musik-, film- och modeföretag att annonsera. Min drömkund var H&M men jag lyckades inte slita dem från dagspress. Däremot övertygade vi bilföretagen om att köra tv-reklam.

- Långa filmer gör sig bra på bio, i tv är det svårt att behålla uppmärksamheten.

Doftreklam på bio testas då och då, men har ännu inte fått något genomslag.

- Det är svårt eftersom det finns allergiker. När jag får spåna fritt kan jag tänka mig någon form av upplevelsebås, som rökbåsen på flygplatser, där man kan få smak- och doftupplevelser i samband med filmen. Det är ett fantasifullt sätt att använda sig av en lokal där det rör sig mycket människor.

Anna Bodin imponeras av utomhusaktörerna, som allt oftare smyckar ut av stortavlor och busskurer.

- Det kan man utveckla mycket mer. Men det krävs modiga annonsörer, som vågar satsa utan att få garantier på att försäljningen ökar med ett visst antal procent. Och nu är det lågkonjunktur och många är rädda att förlora sina jobb, så det är svårare att få annonsörerna att bygga varumärke på sikt. Det är utmaningen, att våga trots motgången.

Hon tror dock att biomediet gynnas av lågkonjunkturen. Allt enligt The lipstick theory.

- Man går mer på bio i dåliga tider. När storindustrin går dåligt tröstar vi oss med biobesök eller läppglans.

Själv går Anna Bodin ofta på bio, oavsett konjunktur. Senaste filmen var Yes Man med Jim Carrey, som hon rekommenderar som en kul familjefilm.

Vad är ditt personliga förhållande till bioreklam?- Jag kommer i tid och laddar innan filmen. Sist reagerade jag över att så få visar upp sina produkter i bioreklamen. Det är ju ett medium där man verkligen kan rikta sig till en specifik målgrupp, beroende på vilken film man väljer.

- Få annonsörer ser bio som ett huvudmedium. Det är ett av de sista valen, som konkurrerar med tidskrifter och utomhus. Men bio är finrummet i förhållande till tv numera. Du når målgruppen på bra humör på en plats som de själva har valt. Jag vill se långa, förklarande reklamfilmer på bio, som kompletteras med kampanjer i mer pushiga medier där det går att få direktrespons.

Vilken bioreklam minns du?- Vattenfalls reklam gillar jag. Och jag såg en reklamfilm från en lokal tandläkare som fick mig att börja fundera på att bleka tänderna. Den var inte påkostad eller snygg, men den fungerade. Namn: Anna Bodin Ålder: 43 Bor: Stockholms innerstad. Familj: Nybliven sambo och två barn, 11 och 13 år. Jobb: Snart marknadschef på SF Media. Tillträder 9 mars. Intressen: Ägnar sig åt andligt sökande och meditation på lediga stunder, men gillar också att gå ut och festa. "Jag är både introvert och extrovert." Medievanor: Intensiv, med tv i stort sett alla rum, Mix Megapol, Rix FM eller The Voice varje morgon och SvD vid frukostbordet. Läser DN och DI ibland och alla modetidningar, både svenska och utländska. Facebook, E24, branschtidningar och Monocle på webben.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.