Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

I huvudet på en mediesäljare

Publicerad: 4 Mars 2011, 14:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Tillsammans drar de årligen in över 30 miljarder kronor till landets mediehus. Dagens Media tar dig med under skinnet på mediesäljarna – och berättar om drivkrafter och drömmar: 50-miljonersbåten, lyxresorna och besattheten av att alltid vara nummer ett.


Trots att mediesäljarna utgör själva blodomloppet i Sveriges kommersiella medieutbud – utan dem inget TV4, Metro eller DN – ser många ned på ”krängarna”.

Nidbilden är lätt åtkomlig på nätet:

Pengakåta.

Ytliga.

Aggressiva.

Det är några av orden som förekommer när andra får fälla omdömet. En bild som ytterligare späs på av sektliknande ”pepp-filmer” där vuxna människor börjar arbetsdagen med att göra ”raketen”.

Själva ser mediesäljarna sig som slipade affärsmän – beredda att jobba hårdare än någon annan för att bli bäst. Nå högst resultat. Och dra in pengarna.

Dagens Media har under ett antal svinkalla februaridagar tagit rygg på några av Sveriges mest framgångsrika mediesäljare – Alexander Pärleros, David Balsam och Gustav Thuman – på jakt efter deras drivkrafter, drömmar och dagliga kamp.

Samtliga tog sitt första säljjobb efter lumpen eller gymnasiet.

Tidigt fick de bekräftelse på att de var något extra. De spöade snabbt sina äldre kolleger.

De blev ”årets säljare”, slog säljrekord och fick uppmärksamhet. Och började tjäna pengar.

Få andra yrken tillåter en 20-åring, utan eftergymnasial utbildning eller meriter, att inleda en yrkesbana som leder till de stora pengarna – för de som är beredda att satsa allt.

För Dagens Media tecknar de – tillsammans med psykologen, medieköparen, utbildaren och säljcheferna – en mångfacetterad bild av branschens kanske mest omdebatterade yrkeskår.

Vad rör sig i huvudet på en mediesäljare?

Alexander Pärleros hade precis muckat efter en lumpartid som röjdykare när han blev skickad på intervju hos SBS Radio av ett rekryteringsbolag.

”Släng på dig en kostym”, var rådet han fick.

– Jag hade ju inte ens en kostym. Men jag tog mitt lumparbidrag, gick till Åhléns, och köpte en kostym från Sand för femtusen kronor, säger Alexander Pärleros och tillägger:

– Jag lämnade tillbaka kostymen direkt efter intervjun.

Han fick jobbet och blev en av SBS Radios allra yngsta säljare. Snart slog han försäljningsrekord och blev utsedd till ”Årets säljare” på SBS Radio.

– Det var en häftig känsla och det största man kan uppleva här. Vi är många säljare och det är hård konkurrens.

Några år senare, 2008, tjänade Alexander 2 miljoner kronor – under ett år. Därmed brädade han de flesta marknadschefer, mediebyråchefer och chefredaktörer i Sverige.

David Balsams säljbana började på bolaget TM Assistans, där han sålde annonsplats i en gratisalmanacka som gavs ut av UNF och Bullen.

Men redan under uppväxtsåren i arbetarklassens Aspudden började David Balsam öva.

– Jag sålde Bingolotter, och var ganska bra på det. Efter att tag hade jag jobbat upp ett nätverk och tjänade uppemot tvåtusen i månaden, säger han.

Sporrad av sin storasyster, den tio år äldre Maria Balsam som också är en vass säljare, fick David senare jobb på Eniro.

Snart blev han nominerad till ”årets rookie” på bolaget, och fick gå på prisutdelning i Stadshuset – något som han än idag kallar ”riktigt stort”.

Nu har David Balsam avancerat till rollen som KAM-säljare på DN, och fungerar som coach åt fem andra säljare.

När han tar emot i DN-skrapan framträder bilden av en oerhört kontrollerad och systematisk yrkesman – vad vid att jobba hårt.

– Inget har kommit gratis. De första fyra åren på DN satt jag väldigt länge på kvällarna och jobbade. Att jag har nått dit jag nått i dag beror på att jag har kopierat de bästa i tolv år och alltid bett om feedback på allt jag gör, säger David Balsam.

Gustav Thuman, som också är på väg till DN efter en tid på Metro och D2D, försökte som ung bli något inom musiken.

Även han lockades till säljyrket av sin storasyster.

Och Gustav blev snart biten.

I ett blogginlägg delar han med sig av sina bästa säljfraser. En av dem lyder:

”Lennart, hur tror du Boerna tog makten i Sydafrika? Se dig själv som annonsmarknadens fältherre som lägger en ny kontinent under sina fötter”.

I dag skrattar han åt formuleringen.

– Det där är lite med glimten i ögat. Men man måste vara aggressiv och ibland måste man köra på lite hårdare, säger han.

LÄS HELA REPORTAGET I DM PLUS Där finner du allt om:

Jakten.

Stressen.

Pengarna.

Kulturen.

Ledarna.

Och drömmarna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.