Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hyrverket startar Matchprovider

Publicerad: 14 September 2009, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Hyrverket har tappat kraftigt i försäljning under lågkonjunkturen. Med Matchprovider vill bolaget nu vinna större kunder.


Hyrverket, som hyr ut konsulter inom marknad, pr, reklam och media, har precis dragit igång Matchprovider, som innefattar kompetens inom fler områden, exempelvis tekniker och ekonomer.

Matchprovider ägs till 50 procent av Hyrverket, och till 50 procent av bemanningskollegan Gutia, vars ägare Jan Gutestam blir vd i Matchprovider.

- Vi vill jobba med fler frilansare inom andra branscher och yrkesområden än de som finns i Hyrverket. Vi har en modell i Hyrverket som vi har transplanterat till Matchprovider, säger Björn Olander, ordförande i Hyrverket och partner i Matchprovider.

Han hoppas nu kunna vara med att slåss om uppdrag från stora bolag och myndigheter, i konkurrens med stora bemanningsföretag som Manpower och Proffice.

- Det är svårt att få sådana avtal som nischat företag. Nu ger vi andra nischade företag möjligheten att bli partners i Matchprovider, och tillsammans får vi möjlighet att komma åt uppdrag inom större företag med ramavtal.

Hyrverket har drabbats hårt av lågkonjunkturen, med en omsättningsminskning med 25-30 procent i år.

- Det är främst kortare uppdrag till framförallt reklambyråer som vi har tappat. Men de längre uppdragen med mer kvalificerade tjänster har inte påverkats så mycket. Vi märker också att det är tuffare i Göteborg, där har det varit ett mycket större tapp än i Stockholm.

Ser ni några tecken på att det börjar vända?

- Ja, vi började märka det redan före sommaren. Vi får fler och fler förfrågningar och offerter, så hösten har möjlighet att bli ganska bra

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.