Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hus & Hem ska sälja Opel Vectra

Publicerad: 13 Juni 2002, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Tv och dagspress är viktiga medium då Opel lanserar nya Vectra-modellen i sommar. Men populärpress som Hus & Hem och Ny Teknik blir också ett betydelsefullt inslag i mediemixen.


Sommarkampanjen inleddes förra veckan med bland annat kortare spotar i TV4, TV3 och Kanal 5. Den här veckan visas längre spotar dagligen i de tre kanalerna. I reklamfilmen får tittaren följa en Opel Vectra som navigerar mellan pjäser på ett schackbräde, något som ska illustrera de vägegenskaper som Vectrans "interaktiva körsystem" ger bilen. Fullängdsfilmerna på 35 sekunder visas veckan ut och kommer sedan att följas upp med kortare spotar på samma tema under en månad.

Förra veckan inleddes även kampanjen i print, med en tolvsidig annonsbilaga i DN, G-P och Sydsvenskan samt de tidningar som ingår i Stormarknadspress - bland annat UNT och Östgöta Correspondenten.

- Det är så pass mycket nytt i bilen att det inte räcker med en helsida för att berätta det. I annonsbilagan får vi utrymme att till exempel ta upp säkerhetsfrågor för de som är intresserade av sådant, säger Opels marknadschef Lars Österberg.

Annonsbilagan skickas också ut till kunder som tidigare köpt Vectra- eller Omega-modeller, tillsammans med ett brev.

Den här veckan kompletterar Opel med annonser i tabloiformat via FLT-, Stormarknadspress-, och Citypaketen. Schacktemat återkommer genom illustrationer i annonsen där Opel i korthet berättar "att en helt ny bil lanseras", enligt Lars Österberg.

Löpande under sommaren annonserar Opel i populär- och fackpress som Affärsvärlden, Hus & Hem och Vi Bilägare, samt i affärstidningen Dagens Industri. Efter den inledande sommarkampanjen inleds "fas två" i höst.

- Sommaren är kanske inte världens bästa tidpunkt för en lansering men vi kommer att följa upp den första kampanjen i flera faser, säger Lars Österberg.

Närmast på tur står en lanseringshelg i slutet av augusti med ytterligare dagspress-annonsering och dr-utskick. I oktober väntar ännu en lanseringskampanj, då försäljningen av sportsedan-Vectran inleds.

Ansvarig mediebyrå är Initiative Universal och reklambyrå är McCann i Malmö.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.