Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Huggsexa om Axfoods mediekonto

Publicerad: 29 Oktober 2001, 14:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

När det blev känt att Axfood hade sagt upp sitt avtal med Message Plus har mediebyråerna hört av sig i strid ström till Lennart Andersson, vd för Hemköp och ansvarig för upphandlingen av mediebyrå.


- 12-15 byråer har hört av sig. Jag visste inte ens att det fanns så många,

säger Lennart Andersson.

Hur reagerar du på ett sådant intresse?

- Ja, det visar ju att byråerna är vakna.

Hur många byråer får vara med i slutomgången?

- Det vet jag inte ännu. Men klart färre än dem som har visat sitt intresse.

Kommer ni att välja flera byråer för era olika varumärken inom koncernen?

- Vi väljer olika reklambyråer, men tanken är nog att vi bara ska ha en

mediebyrå.

Vilka kriterier är viktiga i utvärderingen?

- För oss handlar det mest förhandlingskunskap och kompetens om hur man

fördelar köpen mellan olika medier.

Hur långt har ni kommit i processen?

- Vi tar fram beslutsunderlag genom att samla in önskemål och synpunkter från

bolagen i koncernen. Vi vill veta hur mycket de tänker spendera på medier nästa

år.

Hur gör ni utvärderingen?

Det blir någon form av subjektiv värdering av marknadscheferna som jobbar med

i de här i bolagen.

Hur mycket lägger Axfood på medier nästa år?

- Det behåller jag gärna för mig själv.

När ska upphandlingen vara klar?

- Det måste bli klart innan året är slut, så att avtalet kan börja gälla från

årsskiftet.

I Axfood ingår varumärken som Hemköp, Willys, Spar, Vivo och Tempo.

Bolaget har drygt 700 butiker i Sverige och 300 butiker i Finland.

Hemköp och Tempo investerade tillsammans cirka 50 miljoner kronor förra året

enligt Sverigebarometern. Tidigare har Axfood sagt att koncernen skulle använda

sig av olika mediebyråer för de olika bolagen, en strategi som alltså har

övergivits.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.