Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

HTF-tidningen blir Lön och Jobb

Publicerad: 3 Juni 1999, 13:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

HTF-tidningen byter skepnad. Facktidningen för den privata tjänstesektorn nischas och får nytt namn, innehåll och utseende. Samtidigt hoppas facktidningen på att få fler annonsörer.


Det är en läsvärdesundersökning som ligger bakom förändringen av den 69 år

gamla facktidningen. Undersökningen visade att HTF-medlemmarna vill att deras

tidning ska innehålla kärnan i den fackliga verksamheten. Löner och villkor,

rättigheter och skyldigheter, tips och råd och nyttoartiklar. Bland ämnena i

det nya varianten av HTF-tidningen finns också IT, vardagsrelationer och

vardagsproblem, allt relaterat till arbetsplatsen.

Carl von Scheele är chefredaktör på HTF-tidningen, eller Lön och Jobb som den

nygamla tidningen kommer att heta.

- Undersökningen visade att våra medlemmar vill kunna ha nytta av tidningen i

arbetslivet. Av våra 150.000 medlemmar finns till exempel många på en

arbetsplats utan förhandlande fackklubb, och de måste ta hand om de bitarna

själva. I medlemstidningen vill de ha ett instrument, säger han.

Han jämför den nygamla produkten innehållsmässigt med Privata Affärer.

- Privata Affärer handlar om hur man förvaltar sitt sparkapital bäst. Lön och

Jobb kommer att handla om hur man förvaltar sin närvaro på arbetsmarknaden

bäst.

- Om man tittar på den kommersiella marknaden så är det specialtidningarna som

går bäst. Vi vill gå från att ha varit en traditionell facktidning med

reportagen och nyheter till att bli en utpräglad specialtidning för våra

medlemmar, säger Carl von Scheele.

Det finns nämligen även kommersiella intressen i Lön och Jobb. Med det nya

specialtidningskonceptet hoppas Carl von Scheele att annonsörer ska få upp

ögonen för facktidningar som medier.

- Facktidningarna är underskattade som annonsmedier. Fördomarna är att ingen

läser facktidningar, men vi har enligt Orvesto faktiskt samma räckvidd som

upplaga, 150.000. Vi har en målgrupp där samtliga är löntagare och den borde

vara intressant för annonsörer.

HTF-tidningen har i dagsläget några banker och försäkringsbolag som annonsörer,

enligt Carl von Scheele "från ett par helsidor per nummer och uppåt". Första

numret av Lön och Jobb kommer den 26 augusti, och säljteamet har nyligen börjat

uppvakta tänkbara nya annonsörer.

- Vi lanserar tidningen dels genom utskick till reklambyråer, annonsörer och

mediabyråer. Dels genom personlig kontakt med annonsörer och förmedlare. Jag

vill inte säga vilka företag vi varit i kontakt med hittills, men alla företag

som arbetar med fonder, försäkringar, datorer och Internet borde vara

intresserade av Lön och Jobb, säger Carl von Scheele.

En helsida i fyrfärg kostar 28.000 kronor, samma som i HTF-tidningen idag, men

när den nya tidningen lanseras kommer ett introduktionserbjudande vara två

införanden till priset av ett.

Tia Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.