Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

HSB lånar från MTV Cribs

Publicerad: 5 Maj 2008, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Reklambyrån Fältman & Malmén hämtar inspiration från tv-programmet MTV Cribs i en kampanj för HSB. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


I reklamfilmerna visar boende upp sina hem och berättar samtidigt om fördelarna med att bo i ett HSB-hus.

- Briefen var att lyfta fram de många fördelar som HSB har jämfört med andra bostadsföretag, vilka tillsammans utgör den starkaste fördelen med HSB. Vi ville ta fram ett format där vi kan berätta så mycket som möjligt, utan att det blir tråkigt, säger Erik Höglund, copy på Fältman & Malmén.

Målgruppen för HSBs kampanj är personer mellan 18 och 30 år, vilket är ytterligare en anledning till att MTV Cribs kändes som lämplig inspiration, enligt Erik Höglund. Fältman & Malmén har gjort två filmer som visas parallellt från och med i dag och tre veckor framåt. Kampanjen återupprepas i höst.

- Det behövdes två filmer för att ta upp de viktigaste fördelarna. Om konceptet fungerar kan det mycket väl bli fler filmer. Det går att göra hur många varianter som helst.

Filmerna går i TV3, Kanal 5, MTV, TV400 och TV4s lokalsändningar. Parallellt med tv-reklamen pågår en webbkampanj med banners och en kampanjsajt, dit besökarna kan skicka sina egna cribs-filmer och tävla om ett års gratis boende. Norweb har gjort sajten.

Fältman & Malmén jobbar sedan flera år med HSB i Stockholm, men det här är byråns första kampanj för HSB Riksförbund.

- HSB Riks gjorde en enskild kampanjupphandling i slutet av förra året som vi vann.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.