Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

HP byter Zenith mot OMD

Publicerad: 25 Februari 2009, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Datorjätten Hewlett-Packard bryter samarbetet med mediebyrån Zenith. Ny partner är OMD.


HP spenderar runt 8 miljarder kronor på reklamköp globalt, enligt amerikansk branschpress. I Sverige låg mediebudgeten på knappt 35 bruttomiljoner förra året.

Efter en global pitch väljer nu HP att avsluta samarbetet med Zenith till förmån för OMD. Det framgår av ett pressmeddelande - från Zenith.

- Det är frustrerande att beslut fattas över vårt huvud. Vi har haft förtroendet från HP lokalt och tillsammans med kunden har vi gjort helt unika lösningar som annars inte är vanliga bland IT företag, säger Victoria Huusko, vd på Zenith, i pressutskicket.

Som också innehåller ett uttalande från HP:

- Vi har alltid varit nöjda med Zenithmedia. Zeniths styrka är stor kategori-kännedom, flexibilitet då marknaden snabbt förändrats samt att de påvisat stor kundförståelse. Tillsammans har vi skapat effektfulla kampanjer med fokus på starkt resultat. Vi har alltid haft en nära relation varför det är tråkigt att säga upp vårt långvariga samarbete, säger Gunilla Lundqvist, varumärkeschef på HP Sverige.

OMD:s vd Ola Bergström vill inte kommentera:

- Jag måste hänvisa alla frågor till kunden, sa Ola Bergström då.

Dagensmedia.se har sökt Victoria Huusko.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.