Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hovleverantörer jublar över förlovningen

Publicerad: 26 Februari 2009, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Sverige gläds över det stundande bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Extra högt jublar hovleverantörerna som kan räkna med ökat internationellt intresse för det svenska kungahuset.


- Blir det mer fokus på hovet är det bra för oss som kunglig hovleverantör, säger Joakim Inaeus, vd på Annas Pepparkakor.- Men jag har svårt att se att vi kan använda bröllopet i vår marknadsföring, av respekt för Victoria och Daniel. Det är deras privata grej.

Bland Sveriges knappt 140 kungliga hovleverantörer finns storföretag som Ikea och Arla såväl som mindre företag som Fjällkniven och Paradisverkstan, med rätt att använda Sveriges riksvapen i sin marknadsföring. Statusen som hovleverantör betyder olika mycket.

- För stora företag med starka varumärken är statusen mindre viktig. Men för ett enmansföretag som är på mässa i Japan så

betyder det otroligt mycket för trovärdigheten, säger Erik Gunnarsson, som äger kommunikationsbyrån Bild & Kultur och driver hemsidan Hovlev.se, en av slottet sanktionerad informationssida om hovleverantörerna.

Frödinge Mejeri använder främst riksvapnet i sin marknadsföring utomlands, både på förpackningarna och i samband med mässor. - Framför allt på den tyska marknaden, de har stort intresse för det svenska kungahuset, säger vd Bo Carlsson.

I och med bröllopet mellan Victoria och Daniel väntas det internationella intresset för kungahuset skjuta i höjden.- Vi ska fundera över hur vi kan använda statusen som hovleverantör mer i marknadsföringen framöver, säger Bo Carlsson.

Marie Eisner, varumärkeschef för Ramlösa som levererar dryck till Nobelfesten, funderar i samma banor.

- Varför inte, det här är ett ämne som uppenbarligen engagerar. Vi tycker mycket om vårt kungahus i Sverige.

Hästens Sängar visar sin hovleverantörstatus genom formuleringar som "the bed for kings and connaisseurs".

- Vi ser det som en kvalitetsstämpel och det kommer vi fortsätta att göra. Jag vet inte om det påverkas nämnvärt av att prinsessan förlovar sig, men det vore ju trevligt om det blir så, säger Emma Sandsjö, marknads- och kommunikationschef på Hästens.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 4, 2009.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.