Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hovet: "Det är inte bra"

Publicerad: 15 maj 2009, 11:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Kropp & själs ansvarige utgivare Poul Heie går till attack mot de svenska mediernas okritiska rapportering kring läkemedel.Samtidigt hyllar hans egen tidning naturläkemedel med case presenterade av tillverkarna - och lyfter fram kronprinsessan Victoria på omslaget.


Kropp & själ ges ut av Villa Aktuellt i Stockholm AB. Under denna vecka distribueras närmare 3,4 miljoner exemplar av årets tredje nummer av till lejonparten av Sveriges hushåll.

Den senaste utgåvan av tidningen toppas av en intervju med kronprinsessan Victoria. Men enligt hovets presschef Nina Eldh har kronprinsessan aldrig intervjuats av tidningen.

Trots det har tidningen en stor bild kronprinsessan Victoria på första sidan, och rubriken: "Kronprinsessan Victoria: Jag är genomlycklig!"

- Det är citat som kommer från pressträffen om förlovningen. Det är inte bra att man framställer det som en egen intervju. Jag tycker att man borde ange källan, säger Nina Eldh.

Poul Heie, ansvarig utgivare för Kropp & själ:

- Vi har köpt jobbet från Hot Gossip, och jag har godkänt artikeln. Citaten kan vara från pressträffen, och jag vet inte om det är relevant huruvida kronprinsessan sa de här sakerna för en månad sedan, eller för två månader sedan, men det är ingen dagsfärsk intervju, säger han.

Ledaren i senaste numret, skriven av Poul Heie, riktar också skarp kritik mot Sveriges medier. Enligt Heie rapporterar de osakligt och obalanserat om hälsolarm. Han skriver också att rön om dödsfall i samband med användning av naturläkemedlet Fortodol har överdrivits.

"Mer balans och saklighet i rapporteringen efterlyses. Det är faktiskt vår hälsa det handlar om", avslutar Poul Heie sin ledare.

Samtidigt skulle nog få beskriva rapporteringen i Paul Heies egna tidning Kropp & själ som balanserad. I sammanlagt ett 20-tal artiklar beskrivs specifika naturläkemedels fantastiska egenskaper och hur de drastiskt har förändrat människors liv till det bättre.

"Första våren utan depression", "Nu slipper jag den molande värken! och "Gick ner 11 kg med mullbärstabletter" är några av rubrikerna.

- Vi har pratat om huruvida vi även ska såga preparat, men har beslutat oss för att istället skriva om de som fungerar, säger Poul Heie.

Artiklarna är väldigt lika så kallade advertorials. Betalar tillverkarna för denna uppmärksamhet?

- Nej det är helt och hållet redaktionellt och syftet är att brett beskriva problem som går att lösa med egenvårdspreparat. Vi skriver om egenvårdspreparat som antingen har en traditionell användning eller har en väldokumenterad klinisk forskning bakom sig.

Kan du förstå de som tycker att tidningen är förtäckt marknadsföring?

- Jag har hört det någon gång och vi har tonat ned vissa element . Det är inte alls meningen att det ska uppfattas på det sättet. Vi får studier till oss om olika preparat och gör en bedömning om det är något som vi bör informera om.

Flera av de intervjuade personerna presenteras utan efternamn. Är det riktiga personer?

- Ja det är det såklart. Vi kontaktar tillverkarna och frågar om de har några människor som har prövat preparaten för att komma i kontakt med folk. Vissa symptom är känsliga att prata om vilket göra att vi inte alltid kan skriva ut namn och inte alltid ha med bild.

När ni går till tillverkarna och ber om case får ni väl bara folk som hyllar produkterna?

- Jag har gjort en del av reportagen själv och träffat dessa människor och de har inte varit fejkade på något sätt. De kan styrka att de haft problematiken, de har berättat vilka preparat de har tagit och hur de kom i kontakt med dem.

Ser du inga problem med att låta tillverkarna bestämma vilka ni intervjuar?

- Det är en intressant frågeställing och jag ska titta vidare på det. Men om vi vill göra en grej till exempel på en smal produkt är det ofta väldigt svårt att hitta någon att intervjua om vi inte får caset till oss på redaktionen, säger Paul Heie.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev