Gå direkt till textinnehållet

Hon tar över Bonniers News Sales nya Lifestyleorganisation

Bonnier Magazines and Brands har slagits ihop med Bonnier News Lifestyle. I rollen som Head of Lifestyle blir Jenny Rahm ansvarig för den nya gemensamma annonsorganisationen.

I rollen som Head of Lifestyle blir Jenny Rahm ansvarig för Bonnier News Lifestyle och Bonnier Magazines & Brands annonsaffär.

I höstas offentliggjordes att Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle skulle slås samman. Nu är arbetet med den nya gemensamma annonsorganisationen klar, som Jenny Rahm blir övergripande ansvarig över. Jenny Rahm, som tidigare varit media manager på Bonnier News klev in i sin nya roll som Head of Lifestyle vid årsskiftet.

– Magazines & Brands har otroligt starka varumärken och ett attraktivt premiuminnehåll som i kombination med Bonnier News digitala räckvidd gör att vi skapar marknadens mest konkurrenskraftiga erbjudande inom livsstil, säger Jenny Rahm.

Bonnier Magazines & Brands har emellertid, som Dagens Media rapporterat om, lidit av dålig lönsamhet och gjort stora personalnedskärningar. Print som medieslag tappar dessutom i attraktionskraft om man tittar till medieinvesteringar, och framförallt populärpress. 

Var blir din främsta uppgift för att vända den negativa trenden?

– Utveckla annonsaffären genom bland annat nya samarbeten och ett effektivare arbetssätt. Vi kommer att satsa mer på influencers, displayaffären och koncept. Där finns potential, tror jag. Lönsamheten kommer fortsätta att vara viktig, men det ska sägas att Bonnier Magazines and Brands har haft en bättre marginal på senare tid.

– Print ger effekt, säger Jenny Rahm och betonar vikten av att behålla upplagan och få snurr på affären.

Den närmsta tiden ligger den nya organisationens fokus på att skapa enkelhet och tydlighet gentemot marknaden. Samarbetet med övriga avdelningar på Bonnier News Sales kommer att optimeras och organiseras för att fortsätta utveckla området.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

– Det är att se över influencer-affären, hur vi kan utveckla och förbättra den. Och alla nya människor som jag ska få jobba med. Vi kommer att ha ett nära samarbete med redaktionen, och känns fantastiskt roligt. News och magazines har jobbat på väldigt olika sätt och vi har mycket att lära av varandra.

Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle är en del av Bonnier News Sales, där Alexander Lydecker är försäljningsdirektör:

– Jag är väldigt glad att Jenny Rahm tar det övergripande ansvaret för Lifestyle och Magazines & Brands. Jag ser en stor potential och styrka i denna förändring och är helt säker på att Jenny med sin erfarenhet och tydlighet kommer kunna driva vårt samlade erbjudande inom livsstil och genom det skapa framtidens affär.

Magazines & Brands kommer fortsätta ha dedikerade säljare, utöver centrala stödfunktioner från Bonnier News Sales. Christina Dahlberg, som är försäljningschef på Bonnier News Lifestyle kommer att rapportera till Jenny Rahm. Bonner Magazines & Brands föredetta försäljningsdirektör Andreas Sandin slutade tidigare i år. 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-08 11.58

Dela artikeln: