Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hon ska få annonsörerna hitta modebloggarna

Publicerad: 10 Februari 2009, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Baluba-medarbetaren Thérèse Mannheimer är en av grundarna av Bloggmode.se, ett försök att skapa affärer genom att rida på bloggmodevågen. "Bloggmode.se är en samlingpunkt på nätet för de som är intresserade av modebloggar, både för de som skriver och läser dem", säger hon.


Unga kvinnor som skriver om mode tillhör de mest besökta bloggarna alla kategorier och flera av dem drar in tusentals kronor på annonsförsälning på sina sajter. Nu börjar fler än bloggarna själva förstå att det kan finnas pengar att tjäna på det stora intresset.

Tidigare i höstas startade Elin Kling och Christian Remröd sajten Minoutfit, en sajt där modebloggare kan ladda upp bilder på sig själva och sina outfits.

I dag lanseras Bloggmode.se, en idé som föddes under eventet "24 hour business camp", då ett hundratal webbentreprenörer samlades för att på ett dygn spåna fram idéer till 50 nya webbföretag.

- När man söker på bloggar generellt handlar de flesta rankinglistorna om vem som har mest träffar. Det är inte alltid relevant. Modebloggarna är spridda, de jobbar hos mediehusen eller på små blospot-adresser. De kan vara svåra att hitta, säger Thérèse Mannheimer.

Bloggmode väljer ut ett antal bloggar som de kategoriserar efter stil och nisch.

- Är jag rocktjej vill jag inte läsa Blondinbella bara för att hon är störst. Dessutom är Blondinbella en livsstilsblogg men kategoriseras som modeblogg eftersom att hon ibland nämner kläder. Vi vill lyfta fram vem som skriver om vad, säger Thérèse Mannheimer.

Bloggmodes grundare hoppas på ett flertal olika intäktskällor. På sikt vill man skapa en bildbyrå för modeföretagen, som istället för att skicka bilder till varje blogg på nya kollektioner kan ladda upp dem direkt på Bloggmode, där sedan bloggarna kan hämta dem. Dessutom ska man sälja annonser och agera rådgivare.

- Vi har snabbt fått ett bra grepp om bloggvärlden och vilka som är inflytelserika. Vi har redan agerat konsulter och rådgivare åt företag som vill få en bättre bild av bloggarna, säger Thérèse Mannheimer.

Bloggmode ska främst marknadsföra sig med pr och med de bloggare som är med på sajten.

Thérèse Mannheimer grundade konsultfirman Brainspiration och är nu deltidsanställd på Baluba Television. De andra grundarna är Judith Wolst, marknadsansvarig på Sidandsally.com, Andreas Vural på Vuralworks, samt förre Hallvarsson & Halvarsson-konsulten Jesper Åström.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.