Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hon blir Facebooks svenska ansikte

Publicerad: 27 Februari 2009, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Facebook ska på offensiv i Sverige. Miyako Soeda blir länken mellan mediebyråerna och den amerikanska communitysajten.


Det har inte varit helt rätt för svenska annonsörer att köpa utrymme på Facebook. Det vill communityn ändra på. Facebook etablerar just nu två europeiska huvudkontor, i Dublin och Paris. Ett 20-tal personer har rekryterats - en av dem är Miyako Soeda. Hon blir Facebooks ansikte mot den svenska marknaden.

- De har inte haft något kontor i Skandinavien tidigare och knappt någon person som skandinaviska företag kunnat tala med. Nu kan företagen få kontakt med en person som talar svenska och som kan den lokala marknaden, säger Miyako Soeda.

På sikt ska Facebook öppna ett kontor i Skandinavien, men var och när är i dagsläget inte klart.

- Facebook börjar smått och ska växa i takt med att vi scannar marknaden. Men vi ska vara mycket mer offensiva nu, säger hon.

Miyako Soeda ska nu ut och träffa mediebyråerna på den svenska marknaden. Förutom kontakten hoppas hon att det kan resultera i nya annonslösningar.

- Vi tar emot all feedback från byråerna, de har säkert suttit och tänkt på det här eftersom det varit så svårt att nå Facebook tidigare.

Miyako Soeda har precis avslutat en längre utlandsresa, och kommer senaste från ett jobb på Eniros webbavdelning.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.