Gå direkt till textinnehållet

Hög efterfrågan driver upp tv-priserna

Nicklas Norrby, Malin Häger och Mats Nyman kommenterar de nya årsavtalen i Dagens Media Insikt.

Förhandlingarna kring årsavtalen i tv är inne i ett brännande läge. “Vi har upplevt en högre efterfrågan från spelkategorin än någonsin tidigare”, säger Nicklas Norrby, försäljningsdirektör på Discovery Networks.

I oktober flaggade både TV4, Nent Group och Discovery Networks för att annonsörerna kommer få se höjda tv-priser. 

För samtliga tv-hus är slutdatumet för förhandlingarna den sista mars, men historiskt sett har många årsavtal slutits tidigare än så. 

Hur kraftiga prishöjningarna egentligen blir vill dock inte Patrick Wallin, mediechef på Mediacom, kommentera – med hänvisning till att förhandlingar fortfarande pågår. Däremot konstaterar han att annonsörer får betala mer för mindre räckvidd.

Läs mer i Dagens Media Insikt. 

Nyfiken på att prova Dagens Media Insikt?

Publicerad 2019-02-12 14.36

Dela artikeln: