Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hockeyslutspelet - ett jättelyft för Kanal 9

Publicerad: 16 April 2008, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Kanal 9 ökade tittandet med 45 procent i huvudmålgruppen, 30-59-åringar, under årets hockeyveckor jämfört med kanalens hockeyveckor ifjol.


Den drygt ett år gamla Kanal 5-systern Kanal 9 fick i år återigen förtroendet att visa SM-slutspelets kvartsfinaler och delar av semifinalerna.

När Kanal 9 nu summerar hockeyperioden, som varade under de två sista veckorna i mars, visar det sig att tittandet i huvudmålgruppen ökade med 45 procent jämfört med när kanalen visade hockeyslutspelet våren 2007.

Veckoräckvidden ökade med cirka 50 procent under hockeyveckorna, vilket innebär över 200.000 fler 30-59-åringar i veckan.

- Det är en tydlig och stark ökning, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5 och Kanal 9.

Kanal 9 noterar även att hockeyn bidrog till att höja tittandet på kanalen de efterföljande veckorna.

De två veckorna efter hockeyn hade tittandet mer än fördubblats jämfört med motsvarande period 2007. Veckoräckvidden har veckorna efter hockeyn legat 70 procent högre än fjolåret.

Tittandet har även ökat om man jämför perioden efter hockeyn med tiden före hockeyn i år. I primetime har tittandet ökat med 16 procent under de två veckorna efter hockeyn, jämfört med de två veckorna före hockeyn i år.

- Det här visar att tittandet hänger kvar och att nya tittare har hittat kanalen. En annan förklaring är att Kanal 9s tablå har strukturerats upp, säger Dan Panas.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.