Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

HM-veteranen Jörgen Andersson lämnar Uniqlo

Publicerad: 18 juni 2015, 10:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Jörgen Andersson slutar på modekedjan Uniqlo – efter 18 månader.


Ämnen i artikeln:

H M

Jörgen Andersson, som stod bakom många av H&M:s mest uppmärksammade reklamkampanjer under 00-talet, lämnar japanska Uniqlo. Han slutar efter ett och ett halvt år som global marknadschef för bolaget, rapporterar Dagens Industri.

– Uniqlos ambition var att bygga ett globalt team med expertis över hela världen. Jag skulle jobba från huvudkontoret i London. Men jag blev tvungen att resa till Tokyo minst två gånger i månaden och minst en gång även till USA. Jag älskar att resa, men till slut blev det ohållbart, säger Jörgen Andersson till Dagens Industri.

Nu ska han ta semester på sitt sommarnöje på Mallorca och fundera på sitt nästa karriärsdrag.

– Det är viktigt att inte välja ett jobb för att det till exempel endast är finansiellt bra, utan arbetet måste också ge energi, glädje och vara utvecklande, säger Jörgen Andersson till DI.

2010 tappade klädjätten H&M den globale varumärkeschefen Jörgen Andersson, som även tog med sig modekedjans globale cd Jan Nord.

Fram till dess hade H&M varit Jörgen Anderssons enda arbetsgivare. Några månader senare stod det klart att duon värvats av Esprit.

– Det var inte klart då att vi skulle gå till Esprit, men vi ville fortsätta att jobba ihop och förde en massa diskussioner med olika parter. Vi valde Esprit eftersom det fanns så mycket utmaningar, sade Jörgen Andersson då till Dagensmedia.se.

Våren 2014 lämnade han Esprit för att istället gå till Uniqlo.

För Dagens Industri avslöjar han nu orsaken.

– Esprit var egentligen först i världen med ett starkt engagemang i hållbarhetsfrågor och ekologiska material. Men när de amerikanska grundarna Susie och Doug Tompkins sålde Esprit började varumärket förvaltas med kortsiktiga vinstmål. Personliga bonusar, optionsprogram var viktigare än kläderna.

– Vi hade slutfört en stor del av vårt uppdrag. Men Esprit saknade kompetensen att transformera hela produkten. Vi trodde inte på den management som skulle göra detta så vi valde att kliva av, säger Jörgen Andersson i intervjun med Dagens Industri.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

H M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev