Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hjärtsjö lägger ner

Publicerad: 16 maj 2002, 05:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Reklambyrån Hjärtsjö lägger ner i juni. De fem delägarna vill inte driva byrån vidare.


- Vi kom överens om att vi inte vill driva byrån tillsammans längre. Det blir så när man har jobbat ihop ett antal år. Vi ville få ut mer av varandra än vi fick, säger Daniel Berglind, vd på Hjärtsjö.

Han betonar att nedläggningen är odramatisk och att byrån inte hade ekonomiska problem. Byråintäkten hamnar på runt 20 miljoner i maj och vinsten blir knapp för det nuvarande räkenskapsårets som avslutades i maj 2002.

De 11 anställda är uppsagda. Hjärtsjö hade Daniel Berglind och Mikael Hjärtsjö som huvudägare. De äger 38 procent vardera.

Daniel Berglind och plannern Cecilia Berglund startar en ny byrå och tar med sig kunderna Canal Plus, Socialdemokraterna och Gustavsberg.

Delägarna Tommy Carlsson och Christian Karlsson börjar på en annan, konkurrande reklambyrå.

- Vi kan inte gå ut med vilken reklambyrå det är. Allt är inte klart, säger Tommy Carlsson.

Mikael Hjärtsjö ska köra vidare i egen regi och tar med sig kunden Skanska, enligt Daniel Berglind. Socialdemokraternas valkampanjs ska inte äventyras av nedläggningen.

- Arbetsgruppen hålls helt intakt. Det är personerna och inte byrån som är avgörande, Daniel Berglind.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev