Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hjärtsjö återuppstår i MacLeod

Publicerad: 29 maj 2002, 12:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

I bakvattnet av reklambyrån Hjärtsjös nedläggning startar nya byrån MacLeod. Med fem personer från Hjärtsjö och en avhoppare från TBWA har byrån ambitionen att bli bäst i Sverige, säger Daniel Berglind, före detta vd på Hjärtsjö och detsamma på MacLeod.


- Ambitionen är inte att bli bäst inom någon unik nisch på marknaden. Vi fortsätter göra bra reklam överlag, det är det vi gjort på våra respektive arbetsplatser tidigare, säger Daniel Berglind.

Beskedet om prisbelönta Hjärtsjös nedläggning kom för två veckor sedan. Men planerna för en ny byrå fanns redan då.

- Vi var fem delägare som efter att ha arbetat tillsammans ett tag inte tyckte att vi gav varandra tillräckligt mycket längre. Vi tyckte inte att det var kul längre och konsekvensen för min och Cecilias (Berglund, planner, red. anm.) del var att starta en ny byrå, säger Daniel Berglind.

Från start ska MacLeod ha cirka 10 personer i personalstyrkan och är just nu ute efter en lokal att husera i när verksamheten drar igång på måndag. Idag är sex personer involverade och ambitionen är att hitta ytterligare en arbetsgrupp.

Med till MacLeod följer en samling kunder från Hjärtsjö. Canal + i Norden, Socialdemokraterna, SSU, Gustavsberg och Skanska är från start kunder till MacLeod.

- Vi förhandlar med ett par uppdragsgivare till och den extra personalen är bland annat till för att täcka upp för dem, säger Daniel Berglind.

Namnet MacLeod härstammar från tv-serien och filmen Highlander. Men är i första hand "ett skönt namn" enligt Daniel Berglind.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev