Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hjärt-Lungfonden gör kampanj för rökfria restauranger

Publicerad: 22 Oktober 2001, 10:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Hjärt-Lungfonden lägger en miljon kronor på att få ut budskapet om att rökning borde förbjudas i offentliga lokaler. Internet, branschpress, vecko- och dagspress delar på kakan.


Mellan 19 november i år och 13 januari 2002 ska Hjärt-Lunfonden övertyga

allmänheten, restaurangbranschen och riksdagsledamötena om att Nationella

Folkhälsoinstitutets förslag om att förbjuda rökning på restauranger, barer,

caféer och nattklubbar borde följas. Kampanjen knyts samman i en sajt där

Hjärt-Lunfonden presenterar en lista över rökfria offentliga lokaler.

- Tanken är att marknadsföra dem som redan idag tagit steget till att bli

rökfria, och att förenkla för dem som nästan är där. Men vi ska inte ge

pekpinnar, sajten ska ses som en tjänst för medborgare som vill äta och mötas

rökfritt, säger Anette Jansson, projektledare för projektet Rökfri Miljö.

Vilka tidningstitlar som får dela på den brutto miljon som Hjärt-Lungfonden

investerar är ännu inte klart. Och att miljonen räcker för att nå målgruppen

tror Anette Jansson starkt på.

- Vi förhandlar fortfarande med tidningarna om priserna. Men hittills har vi

fått bra pris på det utrymmet vi köpt, säger Anette Jansson.

Allmänheten ska nås genom veckopress och dagspress. Restaurangbranschen nås

genom fackpress och alla ska samlas på sajten. Riksdagledamötena planerar

Hjärt-Lungfonden att övertyga med den delen av kampanj som når allmänheten och

riktade e-postutskick.

Kampanjen är skapad av webbyrån Deasign i samarbete med Hjärt-Lungfonden.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.