Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hitta-grundare och Lunarstorm-vd utmanar Eniro och Hitta

Publicerad: 19 Maj 2008, 03:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Tjänsteportalen Gajdo.se relanseras i dag och vill bli gratisalternativet för alla småföretagare till Hitta.se och Eniro.se. Vid rodret finns Hitta-grundaren Krister Mossberg, Lunarstorms nytillrädde koncernchef Jonas Kjellberg och Carl-Johan Grandinson, en av grundarna till Tradedoubler.


Krister Mossberg klev in som vd på Gajdo.se vid årsskiftet. I dag ska sajten relanseras.

- Tittar man på traditionella sök- och katalogföretag så får du som användare bara de företag som betalar för att vara med. Nu lanserar vi vår sajt som ett gratisalternativ för alla tjänsteföretag som har färre än 50 anställda.

Enligt honom är förebilden gratissajter som Myspace, Facebook och Bilddagboken.

- Allt som är gratis växer otroligt snabbt. Vi vill även uppmuntra företagen att lägga in mycket information om sig själva genom att ranka de med mest information högst när en besökare söker på sajten.

Gajdo.se har funnits i över ett år och har fram till i mars i år tagit betalt för sina tjänster. I dag lanseras en helt ny gratissajt som företaget hoppas ska ta tjänsten till nya nivåer. Från början kommer 125.000 småföretag som erbjuder tjänster till både andra företag och konsumenter finnas med på sajten. Krister Mossberg tror att upp till 200.000 företag snart kan finnas i databasen. Konkurrenterna är Hitta.se och Eniro.se.

- De sajterna bygger upp en barriär mellan företagen och besökarna genom att ta betalt. Deras affärsmodeller är förlegade, säger Krister Mossberg som en gång i tiden var med och skapdade Hitta.se och även har jobbat på Eniro.

Styrelseordförande för bolaget är Jonas Kjellberg, före detta Nordenchef för Skype och nytillträdd koncernchef för Lunar Group. I bolaget finns även Carl-Johan Grandinson som var med och startade Tradedoubler och som numera även driver mediebyrån Tre Kronor Media och nedladdningstjänsten Ameibo.

Affärsmodellen för Gajdo är att större företag, de med fler än 50 anställda får betala för att finnas med på sajten. Olika modeller finns för detta där olika typer av bannerutrymme ingår. Enligt Krister Mossberg kostar det från 5000 kronor i månaden och uppåt.

- Vi kommer även tillåta att andra företag använder delar av vår databas. Skulle Dagens Media vilja publicera sökresultat för företag inom sälj eller marknadsföringssektorn på sin sajt så går det utmärkt. Vår ambition är att ge våra annonsörer så många träffar som möjligt och därmed nya kunder, säger Krister Mossberg.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.