Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hi3G: Otraditionell mediebyrå sökes

Publicerad: 27 November 2001, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

3G-bolaget Hi3G har precis inlett ett samarbete med reklambyrån Garbergs. Nu ska bolaget utan varumärke, produkt eller marknad också hitta en mediebyrå. Otraditionellt tänkande står högst på önskelistan.


- Mediebyråmarknaden har varit turbulent och vi har behövt uppdatera oss på

vilka personligheter som finns var. Vi ville göra en sak i taget och när vi nu

har vi valt reklambyrå tar vi tag i mediebyråupphandlingen, säger Anne

Liljeroth, varumärkesansvarig på Hi3G.

Nyligen anlitade reklambyrån Garbergs börjar sitt arbete med Hi3G omgående.

Uppdraget, som också innebär att byrån helt avslutar sitt samarbete med

mobiloperatören Europolitan, går ut på att lansera Hi3Gs ännu odefinerade

varumärke.

Arbetet med att skapa varumärket pågår för närvarande hos Hi3Gs ägare Hutchison

i London.

- Valet av reklambyrå blev inte lätt när vi varken har något varumärke, någon

produkt eller ens vet hur vår marknad ser ut när vi ska lansera oss. Därför

tittade vi mer på var vi kunde hitta både enskilda kompetenser och ett starkt

team, säger Anne Liljeroth.

Samma riktlinjer används för mediebyråvalet. Men där är ett otraditionellt

tänkande viktigast enligt Anne Liljeroth. Eftersom det handlar om lanseringen

av ett helt nytt varumärke måste mediebyrån kunna se bortom traditionella

medieval, berättar hon.

Hi3G har fått licenser för att bygga nät för tredje generationens mobiltelefoni

i England, Italien, Österike, Sverige och Danmark. Det varumärke som ska

representera mobiloperatörstjänsterna ska vara detsamma på alla de marknaderna.

- Och innan vi börjar tala om vårt erbjudande lanserar vi vårt varumärke. Det

sker under nästa år, säger Anne Liljeroth.

Anne Liljeroths tjänst motsvarar den av en traditionell marknadschef. Hon

ansvarar för varumärket och marknadskommunikationen i Sverige. Hennes chef,

marknadsdirektör Seth Nyström, ansvarar för de produkter och tjänster som ska

inrymmas i det kommande varumärket.

Någon pr-byrå har Hi3G inte heller ännu valt. Det sker efter

mediebyråupphandlingen och då samarbetar Anne Liljeroth med Hi3Gs

informationschef Niclas Lilja.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.