Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hey Baberiba i Windows Vistalansering

Publicerad: 24 Januari 2007, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Microsoft ger begreppet slå på stora trumman en helt ny innebörd när de nästa tisdag drar igång lanseringskampanjen för det nya operativsystemet Vista. Det är mjukvarujättens största lansering på tio år och planen är att invadera alla befintliga mediekanaler med massiv närvaro.


Mediekampanjen för Vista drar igång den 30 januari men redan dagen innan går startskottet för lanseringskampanjen med ett event på Stockholms Central, där den grammisnominerade artisten Linda Sundblad uppträder. Vista står också som sponsor av Grammisgalan som infaller samma dag. På galan ska alla nominerade i TV4s sändning presenteras med grafik lånad ifrån Vista.

- Grafikmaneret är en 3d-effekt som kallas Flip 3d. Den syns under hela sändningen och tillsammans med våra sponsorskyltar före och efter reklamavbrotten får vi en bra täckning, säger Sanna Segerström, projektledare på Microsoft.

Microsoft stannar kvar på centralen fram till den 2 februari med nya aktiviteter varje dag. Bland annat är Hey Baberiba-gänget inbokade. På eventområdet kan besökarna prova på det nya operativsystemet och få instruktioner från Microsofts personal.

Kampanjtemat sammanfattas med ordet Wow som helt enkelt ska anspela på en Wow-känsla.

- Wow för att Vista är späckat med nya funktioner. Det går igen i filmerna där folk hänförs över den första satelliten som skjuts upp och barnet som tittar ut och ser årets första snö.

Kampanjen är framtagen av McCann Worldgroup och har anpassats för den svenska marknaden av McCann Malmö.

Kampanjen går i alla medier, från bloggar till tv som är huvudmedium. Vista-filmerna ska synas i TV4, Kanal 5, TV3, Discovery och TV6 under kampanjperioden som pågår mars ut.

Efter tv tar webben det mesta av budgeten och Microsoft ska ha närvaro på bland annat MSN.se, Aftonbladet.se, Expressen.se, E24.se. En speciellt framtagen Windows Vista-sajt har tagits fram tillsammans med kampanjsajten, Show us your Wow.

På kampanjsajten kan användare ladda upp sina Wow-ögonblick i form av bilder. Mer än 200 svenskar har i skrivande stund lagt upp bilder på den internationella kampanjsajten.

Aktiviteterna på eventet annonseras med helsidor varje vecka i Metro och dag för dag med mindre annonser. Radioannonsering i Rix FM, NRJ, Bandit, Lugna Favoriter och Svenska Favoriter fyller samma funktion. På Microsoft.se och MSN.se ska kampanjsajter för eventet upprättas.

Utöver det ska Vista också synas ute i vimlet. Bakom skyltfönstret på PUB-huset på Drottninggatan i Stockholm ska en rörelsekänslig skärm i jätteformat sättas upp där förbipasserande med handrörelser kan navigera runt i Windows Vista.

Event: Nerell More WundermanVictoria Selhammer - projektansvarig o talespersonMalin Gunnäng, Projektledare eventHarrie Rademaekers, Strateg/Kreatör event, Jessica Sparr, AD, Katrin Gähler/Kicki Hansen, CopyCissi Gunrup, ProduktionsledareJennie Flodin, Projektledare småföretagare

Reklamkampanj - McCann Malmö Martin Johansson, Projektledare och talespersonStina Berséus, ProduktionsledareLars Larsson, copyOla Gillgren, ad

Media - IUMChristain Hess - Projektledare o talesperson

PR - GCI StockholmMartin Lindvall - projektansvarig o talespersonMalin JohanssonHanna AxelssonEmma Stjernlöf

MRM WorldwideMartin Agebrandt, projektledareCatharina Fagerlund, produktionsledare Klas Holm, digital adLina Johansson, media programmerare Andreas Kriland, copy

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.