Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 21 Januari 2009, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23
Henkel Norden, med varumärken som Schwarzkopf och Barnängen, har valt Spotlight som ny pr-byrå efter en pitch. Det innebär att JMW tappar uppdraget.
Förutom Spotlight PR deltog JMW, Burston Marsteller, Star PR och Rita Platzer i pitchen.
- Vi är inte missnöjda med JMW. Men vi har jobbat med dem sedan 2005 och det är alltid bra med nytänkande. Därför initierade vi pitchen, säger Monica Nygren, Monica Nygren, informationschef på Henkel.
Kriterierna i pitchen var en kombination av marknads- och företags-pr, kunskap om nya medier och att byrån ingår i ett nordiskt nätverk, eftersom uppdraget omfattar hela Norden.
- Spotlight knöt ihop marknad- och företagspr på ett kreativt sätt. Dessutom tilltalades vi av deras fokus på säljdrivande pr, med en affärsmodell där kunden inte betalar om man inte når säljmålen.
Schwarzkopf och Barnängen är kända varumärken i Sverige. Däremot är namnet Henkel relativt okänt, något man nu vill ändra på tillsammans med Spotlight.
- Ett starkt företagsnamn hjälper att stärka produktvarumärkena. Kunderna ska veta att Henkel står för kvalitet, miljöengagemang och innovation.
Kristin Djerf