Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hemligt konsultuppdrag hjälper SVT med mångfald

Publicerad: 1 Februari 2008, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Konsultbyrån Sprong genomför just nu ett hemligt arbete på uppdrag av Sveriges Television, SVT. Enligt Per Yng, enhetschef på SVT, handlar det bland annat om mångfaldsarbete.


Det är kommunikationsbyrån Sprong som har fått uppdraget av SVT. Uppdraget är känt av en ytterst snäv krets på SVT.

Sprong presenterar sig som en byrå "specialiserad på deltagande kommunikation, en kommunikationsform som förvandlar samhällsinformation till ett personligt möte".

När Dagens Media når Alejandra Fuentes - en av grundarna på Sprong och expert på "mångfald och breddad rekrytering" - är hon ytterst förtegen om SVT-uppdraget.

- Det där får du prata med dem om, säger hon.

Jan Axelsson, SVTs programdirektör för nyheter och sport, hävdar att inte heller han känner till något om Sprong och deras arbete för SVT.

- Jag kan varken bekräfta eller något annat för det ligger inte alls under mina områden, säger han.

Senare framkommer det att Per Yng, enhetschef för SVT nyheter och samhälle, har kännedom om Sprongs uppdrag. Men han är aningen hemlighetsfull.

- Det är lite internt, säger Per Yng, och fortsätter:

- De har hjälpt oss med lite mätningar och ska nog fortsätta att hjälpa oss med mätningar. I fortsättningen kan det gälla nya underlag i vårt mångfaldsarbete, helt enkelt.

Handlar det om chefstillsättningar och rekryteringar?

- Nej nej. Det handlar om att få bättre spridning, medverkande och ge oss bra listor. Och om vår representativitet. De får ett underlag av oss och hjälper oss med frågor som till exempel hur ofta vi är ute i våra miljonområden, där inte medelsvensson bor.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.