Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hemlighetsfulla Spotifynöjda med försäljningen

Publicerad: 27 November 2008, 09:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Spotifys lansering i Sverige har fått massivt genomslag i medierna. Men bolaget är än så länge hemlighetsfulla med både annonsintäkter och användartal.


Om någon har missat det så är Spotify en musiktjänst som låter användaren strömma valfri musik direkt i en klient i datorn. Ett gratisalternativ, finansierat av reklam, samt en reklamfri abonnemangstjänst, finns att välja på. Gratisvarianten är dock fortfarande i beta-version, som kräver en inbjudan.

Läs mer i Dagens Media, nummer 18 2008. Bli prenumerant - klicka på bilden! I en intervju i Dagens Medias papperstidning berättade Daniel Ek, en av grundarna, om sina förväntningar inför lanseringen. Han sade då att han förväntade sig att majoriteten av användarna skulle välja det reklamfinansierade alternativet.

- Vi är ett teknikföretag i grunden och statistik är lika viktigt för oss som för annonsörerna. Vi ska se till att deras reklaminvestering hos oss ger största möjliga avkastning.

Annonsalternativen på Spotify är i dagsläget bannerannonsering, radiospottar och videoreklam i klienten.

Spotify vill dock inte släppa några siffror på hur den första månaden har fallit ut.

- Vi släpper inte någon fullständig lista över våra annonsörer, men i Sverige har vi haft framgång till exempel med Saab och annonser för lokala konserter och musikevent, säger Andres Sehr, vikarierande pr-ansvarig, på Spotify.

Hur har annonssäljet gått?

- Annonssystemet har bara varit igång från och med början av oktober, men vi är nöjda med försäljningen hittills.

Hur mycket reklam kommer användaren att få höra när reklamplatsen är utsåld?

- Vi vill se på annonsering på ett annat sätt. Med vår teknologi kan vi målstyra annonser bättre, vilket gör dem mer relevanta, sänker antalet annonser och gör dem mindre påträngande. Vi tror att folk vill ha annonser förutsatt att budskapet är relevant för dem.

Hur många användare har Spotify i Sverige?

- Vi delar inte med oss av vårt användarantal men mottagandet har hittills varit väldigt positivt, och vi hoppas att vi kommer växa signifikant inom de kommande månaderna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.