Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hemlig bidragsgivare lyfter Schymans kampanj

Publicerad: 4 juni 2009, 12:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

En okänd person har pumpat in hundratusentals kronor i Feministiskt Initiativs valkassa, öronmärkta för en massiv dagspresskampanj. "Det kan påverka valutgången", säger Gudrun Schyman, talesperson och toppkandidat för FI.


Klockan 16:10 igår ringde en person upp till Gudrun Schyman och sa att han eller hon skulle donera tillräckligt med pengar för att köpa utrymme i alla stora dagstidningar.

Imorgon, två dagar före EU-valet, dyker annonser upp på hel- och halvsidor i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen och Sydsvenskan.

- Vi har jobbat hela natten. I pengar handlar det om mellan

500.000 och 1.000.000 kronor, säger Veronika Svärd, pressekreterare på Feministiskt initiativ.

Veronika Svärd vill inte berätta vem som skänkt pengarna till kampanjen, som hittills spenderat noll kronor på medieköp. Men det rör sig om en känd person, säger hon.

- Det är bara Gudrun som vet vem det är. Personen vill inte vara öppen med det just nu men det är klart att vi vill att den ska träda fram vid tillfälle.

Gudrun Schyman har under flera veckors tid försökt uppmärksamma att Fi:s valsedlar riskerar att inte finnas tillgängliga. Hon har via medier och sociala medier försökt informera om hur man gör för att ändå lägga sin röst på henne.

- Jag berättade om detta i P1 och efter programmets slut ringde en person och sade "det är inte klokt, detta är information som måste nå ut". Det snabbaste sättet att få ut information är att göra en annonskampanj, säger Gudrun Schyman.

Vad betyder detta för valresultatet?

- Det kan spela roll. De som nu är osäkra på hur de ska göra för att rösta på Fi får på detta sätt veta det. Vi vill också upplysa om att de som har förtidsröstat kan ändra sig genom att rösta på valdagen.

Vem har gett er pengarna?

- Det var en privatperson som upprördes av det odemokratiska i att våra valsedlar inte finns tillgängliga.

Annonsen är framtagen av Andreas Lindberg på Ploski & Lindberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.