Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hemköp drar ner i tv

Publicerad: 28 Januari 2009, 04:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Hemköp skruvar upp utbudsreklamen i år. Dessutom styr nya marknadschefen Per Åkesson om mediestrategin. De tidigare huvudmedierna tv och print får stå tillbaka.


- Vi kommer att lyfta fram vara och pris mycket mer i kommunikationen för att stötta försäljningen. Vi vill också förändra vår lite besvärande prisimage. Människor tror att vi är dyrare än vi är, säger Per Åkesson, ny marknadschef på Hemköp.

Han var tidigare Hemköps försäljningschef, men bytte titel i december när Katarina Gabrielson gick till läkemedelsdistributören Tamro.

Hemköps medieköp landade på drygt 157 miljoner bruttokronor ifjol, enligt Sifo reklammätningar. Ifjol var tv och print huvudmedier, men i år blir butiksreklam, direktreklam och kundkortskampanjerna de viktigaste kommunikationsvägarna. Carat står för dagligvarukedjans mediestrategi.

- Katarina Gabrielson låg bakom vår kundkortssatsning, som nu har passerat 200 000 kort. Vi driver projektet vidare med fokus på utbudskampanjer, säger Per Åkesson.

Han följer utvecklingen av Icas kundanpassade erbjudanden, men har än så länge inga planer på att följa efter.

Locomotiv fortsätter att vara Hemköps huvudbyrå. Samarbetet med reklambyrån Stenström Red Cell rullar också vidare även efter chefsbytet. Byrån stod bakom förra årets manér För oss som älskar mat. Reklamen gick relativt tungt i tv ifjol, men får betydligt mindre utrymme i år.

- Vi är nöjda eftersom kampanjkonceptet höjde vår kännedom, men vi ska överlag dra ner vår varumärkesbyggande reklam, säger Per Åkesson.

Men han betonar att Hemköp inte ska bli någon ny lågpriskedja utan fortsätter att ha matglädje och hälsa som viktiga ledstjärnor i kommunikationen. Även i år blir det sex kampanjperioder och nästa infaller i samband med sportlovet.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.