fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Heinz byter ut gurkan

Publicerad: 11 september 2008, 11:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40

Heinz lanserar en ny design på sin klassiska ketchupetikett. Tillsammans med en reklamfilm ska det visa Heinz ursprung. "Vi älskar tomater och det vill vi visa", säger Katarina Möller produktchef på Heinz.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


För den oinvigda är förändringen kanske inte häpnadsväckande. Istället för den lilla gurkan som har prytt Heinz alla etiketter ska en tomatplanta nu visa var ketchupen egentligen kommer från.

Heinz, som knappt har rört sin etikett sedan 1920-talet kallar det för "sin största omprofilering någonsin".

- Vi vill visa på vårt ursprung, att ketchupen innehåller naturliga råvaror och görs av tomater, säger Katarina Möller.

Varför har ni haft en gurka på ketchupflaskorna i snart 100 år?

- Flaskan hade från början en tomat på etiketten. Men sedan bestämdes det att alla Heinzprodukter skulle ha gurkan på sig eftersom inlagda gurkor var den första produkten som Heinz tillverkade.

Bakom den nya etiketten står designbyrån Vibrant i England. Samtidigt som flaskorna får ny etikett gör Heinz en kraftsamling för att minska sin miljöpåverkan, genom att bland annat använda mindre mängd plast och minska transporterna.

För att kommunicera Heinz nya naturnära profil ska en reklamfilm framtagen av Bates Redcell gå upp vecka 41.

- Där visar hur en planta växer från frö till det att vi gör ketchup av tomaterna.

Heinz mediebyrå är Starcom.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev