HD utmanar Blocket och startar riskkapitalbolag

2007-06-05 15:52 Rolf van den Brink  

Joakim Jardenberg, kommersiell utvecklingschef på Helsingborgs Dagblad blir vd för ett nytt riskkapialbolag där även tidningar som NWT, Skånemedia, Gota Media och Sydsvenskan. Redan idag startar HD en gratiskonkurrent till Blocket.


Helsingborgs Dagblads sajt heter Rubbet och är helt gratis. Den ska konkurrera med Blocket som tidigare delvis ägdes av Helsingborgs Dagblad, men numera är helt ägd av Aftonbladet.

- Rubbet är gratis och inte förhandsmodererad. Annonserna går rakt ut. Rubbet är snabbare än Blocket, världen enklaste annonssajt, säger Joakim Jardenberg.

HD har själva bygg sajten på en vecka. Hur tidningen ska tjäna pengar på sajten vet han inte.

- Vi gör en google. I förta hand utvecklar vi tjänsten sedan kopplar vi på affärsutvecklarna . Vi har råd att göra detta. Radannonser är sånt som lokaltidningar alltid har sysslat med. Jag övertygad om att vi ska hitta en bra annonsmodell med sökordsstyrda annonser.

Vad har ni för mål med Rubbet?

- Det vill jag inte säga.


Joakim Jardenberg hoppas dock att några av kollegorna bakom det nya riskkapitalbolaget ska hänga på och

- De har uttalat målsättningen.

Det nya, ännu namnlösa bolaget ,får 30 miljoner i kapital över tre års tid. Intressenterna betalar in en summa baserad på respektive omsättning. Två personer förutom Joakim Jardenberg, ska ägna sig åt att hitta riskkapitalprojekt och utvecklingsprojekt.

- Vi vill hitta en Blocket till. Vi letar efter projekt som ligger nära tidningarnas affärer.

Det handlar både om att bygga upp bolag och behålla dem som att sälja bolagen vidare. I lämpliga projekt går tidningarna in som direktägare.

- Vi ska fungera som en piska i den interna organisationen, säger Joakim Jardenberg. Dedikationen hos ägarna är stark.

Rolf van den Brink

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt