Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hardford värvar vd från P&G

Publicerad: 11 Februari 2008, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Det svenska hud- och kosmetikaföretaget Hardford börjar växa ur sin organisatoriska kostym och värvar toppchef från Procter & Gamble till ny vd. "Vi ska expandera ytterligare och behöver uppgradera på managementsidan", säger Kent Widding-Persson, Hardfords styrelseordförande.


Patrik Hansson, tidigare marknadsdirektör för Procter & Gambles hudvårdsprodukter i regionerna Östeuropa, Mellanöstern och Afrika är ny vd för Hardford som bland annat äger varumärkena Ldb, Jane Hellen och Vademecum.

- Vi har genomgått en process med stor tillväxt och har gått från att vara ett litet entreprenörsföretag till att omsätta en halv miljard. Vi ska fortsätta vår expansion ut i Europa och allt det här ställer andra krav på ledningen, säger Kent Widding-Persson.

Han säger att de letade efter en vd som förstår entreprenörskapet men som samtidigt har erfarenhet från de stora globala aktörerna.

- Patrik Hansson har de delarna och vi är övertygade om att han är rätt person för posten. Han har haft hand om Procters problemmarknader där han har jobbat mycket med varumärkespositioneringen för deras produkter.

Och även Hardford planerar att fila på sin varumärkespositionering inför framtiden.

- Vi är unika genom att alla våra produkter produceras här i Sverige. Det är en konkurrensfördel för oss i dagens debatt om åksjuka produkter, vilket vi tidigare har varit dåliga på att prata om.

Hardford köpte för ett år sedan, för 24 miljoner kronor, in sig i Malmö FFs damfotbollklubb som bytte namn till Ldb Fotball Club.

Hur har det projektet utvecklats?

- Det har gått bra och vi har höjt varumärkeskännedomen och tror också att vi har lyckats föryngra varumärket. Men det här är ett långsiktigt projekt och de stora effekterna sker på sikt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.