Digitalt presenteras av:

Hårdare kontroll av politiska annonser införs i Storbritannien

Från och med nu måste politiska annonsörer identifiera sig.

Facebook har börjat kräva att politiska annonsörer i Storbritannien verifiera sin identitet och plats, rapporterar BBC. Det måste även framgå vem det är som betalar för annonsen. 

De uppdaterade reglerna är en direkt följ av Cambridge Analytica-skandalen. 

De nya reglerna skulle egentligen ha införts redan i början av november med journalister och researcher upptäckte fel i systemet, vilket gjorde att implementeringen sköts på framtiden. 

Det var nyhetssajten Business Insider som lyckades köpa en annons som angavs vara köpt av "Cambridge Analytica". 

Uppgifterna som de politiska annonsörerna lämnar kontrolleras av en tredje part och annonserna kommer sedan sparas i ett offentligt arkiv under flera år. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-30 07.13Uppdaterad 2018-11-30 07.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: