Gå direkt till textinnehållet

"Har du gått grundkurs ett i Amazonkunskap?"

Johan Siwers, rådgivare och investerare inom teknologi och digitalisering.

Johan Siwers, rådgivare och investerare inom teknologi och digitalisering, rapporterar om de största trenderna från retail-mässan NRF.

Jag befinner mig på NRF-konferensen i New York. Jag, tillsammans med 35 000 mestadels vita medelålders män verksamma inom olika led av detaljhandeln, är här för att under tre dagar söka inspiration, etablera kontakter och delta i världens största terapisession. En gruppterapi där det inte handlar om att lära sig hantera spindlar. Här är det Amazon.com som är det mest skrämmande.

NRF – National Retail Federation – som driver konferensen, är vad Svensk Handel är i Sverige. Det vill säga en branschorganisation med ambitionen och målet att hjälpa sina 18 000 medlemmar att göra bättre affärer. NRF har en viktig roll i USA, där 42 miljoner individer jobbar inom detaljhandeln, motsvarande en av fyra yrkesverksamma personer.

Chris Baldwin, ordförande i NRF, inleder med att konstatera: "Retail is not back. Retail never went away" och stöttar upp påståendet med att under 2018 har det – netto – startats 2000 butiker i USA.

Det är mycket fokus på USA, förstås. Samtidigt är det internationella inslaget påtagligt i publiken. Bara från Norden räknar jag ihop till ett 1000-tal deltagare, när jag summerar deltagandet på de olika mottagningar som hålls på olika festvåningar i New York-natten. Utvecklingen i USA har uppenbarligen stort intresse även för oss från länder som puttrar fram utanför detaljhandelns huvudfåra. En marknad som Amazon – förnedrande nog – valt att inte ens ge sig på.

Läs hela trendspaningen i Dagens Media Insikt, vecka 5. 

Publicerad 2019-01-31 12.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: