Nyheter
Här är Sveriges grönaste varumärken
Publicerad: 1 oktober 2008, 11:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Änglamark, Grumme och Coop. Det är Sveriges tre grönaste varumärken när svenskarna får välja fritt enligt varumärkesbyrån Differs undersökning.
Coop har lyckats positionera sig väl inom miljö. Deras egna varumärke Änglamark toppar Differs undersökning, som presenterades i dag, om vilka varumärken svenskarna uppfattar som grönast. Coop som varumärke kommer på tredje plats.
Fler än 20 procent av respondenterna i undersökningen kunde inte spontant inte komma på något grönt varumärke alls, vilket enligt Differs analys tyder på att det finns möjligheter för fler varumärken att positionera sig som gröna.
Sveriges fem grönaste varumärken spontant:
1. Änglamark2. Grumme3. Coop4. Skona5. Arla
(Respondenterna spontant har fått ange vilket varumärke de tycker är grönast)
Sveriges 20 grönaste varumärken hjälpt:
1. SJ2. Telge Energi3. Coop4. Ica5. Toyota6. Hemköp7. Saab8. Volvo9. Ikea10. Skellefteå Kraft11. Volkwagen12. Vattenfall13. Vattenfall14. Folksam (inklusive KPA samt Förenade Liv)15. E.ON16. Öresundskraft17. Swebus18. Hemtex19. Svenska Hem20. Amf
(Respondenterna har fått välja mellan de tio största varumärkena inom branscherna dagligvaruhandeln, konfektion, bilar, energi, bank-och livförsäkringsbranschen, resor, hemelektronik, IT & telekom, heminredning samt bensinbolag)
Totalt deltog 1000 respondenter över 18 år i undersökningen som genomfördes under sommaren i Norstats webbpanel.