Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här är Sveriges 20största annonsörer

Publicerad: 19 Januari 2009, 12:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Procter & Gamble ökade medieköpen mest, samtidigt som konkurrenten Unilever minskade mest. Dagens Media har listan över hur mycket Sveriges allra största annonsörer spenderade under 2008.


När Sifo reklammätningar summerar 2008 står det klart att Sveriges 20 största annonsörer spenderade 7,56 miljarder kronor brutto, det vill säga exklusive rabatter, på medieköp.

Det är en ökning med blygsamma 1,1 procent jämfört med föregående år.

I dessa siffror ingår dock inte annonsering på internet, en av de mediekategorier med starkast tillväxt.

Av 2008 års största annonsörer står dagligvarujätten Procter & Gamble för den största procentuella ökningen. De ökade medieköpen med 23,8 procent till 463,6 miljoner kronor. Samtidigt minskade konkurrenten Unilever medieköpen med 34,1 procent, vilket var den största procentuella minskningen bland de 20.

Koorperativa förbundet, Coop, har under flera år legat tvåa på listan. Men efter en minskning av medieköpen på hela nio procent, har de blivit förbisprungna av Telia.

Under 2008 köpte Ica medier för 896,5 miljoner, och toppar som vanligt listan över Sveriges största annonsörer.

Krisdrabbade Volvo, som under 2007 hamnade på en 20:e plats, hamnade under 2008 utanför topp 20.

Här är hela topp 20: Medieköp i miljoner kronor brutto. Fjolårets placering inom parentes.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.